Samtliga stora tidningars förstasidor var triumferande i Frankrike efter den fyra timmar långa och mycket påkostade showen längs Seine och vid Eiffeltornet i fredags.

Omkring 86 procent av fransmännen ser OS-invigningen som ”en framgång”, enligt en ny opinionsmätning – vilket säger en del om stämningarna i landet.

Men ett par sekvenser i invigningen har väckt kontrovers, och i synnerhet en som kallades ”Festivité” (”festligheter”). I den stod dj:n Barbara Butch i centrum, vid långsidan av ett slags bord på en bro som också användes som catwalk för modeller. Dj:n var omgiven av flera transsexuella och ickebinära personer. Och på borden dök sedan en blåmålad, halvnaken man upp med en krans i håret.

Vad skulle han föreställa?

– Jag tror att det är rätt tydligt att det var Dionysos som dök upp där på bordet. Varför det? Jo, för han är festernas gud, vinets gud. Idén i den här sekvensen var en stor hednisk fest med de olympiska gudarna, på grund av de olympiska idéernas koppling till Olympen, sade Thomas Jolly, kreativt ansvarig för ceremonin, till tv-kanalen BFM i söndags.

Då hade en del kommentarsfält på sociala medier redan kokat i två dygn.

Högerradikala politiker som Marine Le Pens systerdotter Marion Maréchal hade rasat över ”wokism” och invigningens ”antikristna” budskap. Vänsterledaren Jean-Luc Mélenchon tog avstånd från ”förlöjligandet av den kristna nattvarden, Kristus och hans lärjungars sista måltid”.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

Kritikerna såg likheter med Leonardo da Vincis muralmålning Nattvarden (L’Ultima Cena).

I USA protesterade flera ledande republikaner. Elon Musk skrev på sitt sociala nätverk X att ”det här var extremt respektlöst mot kristna”. Till och med Katolska biskopskonferensen i Frankrike gick ut och sågade ”scener med hån och förlöjliganden av kristendomen”.

Allt det ledde till att IOK hastigt bad om ursäkt ”om någon känt sig förolämpad”, utan att för den skull erkänna att något faktiskt gjorts fel. Man tog samtidigt bort en video med sekvensen från Youtube.

Men redan klockan 22.10 på fredagen hade det officiella OS-kontot på X förklarat att det rörde sig om den antika grekiska guden Dionysos. Och den kreativt ansvarige, Thomas Jolly, avfärdar att avsikten varit att håna någon.

– Nej, jag har absolut inte velat håna någon. Jag ville göra en ceremoni som försonar oss, och som framhåller vår republiks kärnvärden: frihet, jämlikhet och broderskap.

Ett konstmuseum i Dijon har nu fått en oväntad möjlighet att locka besökare. ”Påminner den här tavlan er om något?”, skriver museet på sociala medier – invid 1600-talsmålningen Gudarnas fest av Jan van Bijlert, som av likheterna att döma kan ha inspirerat scenen.

Share.
Exit mobile version