Det var i oktober förra året som den 42-åriga kvinnan beställde mat på en restaurang på Disneys nöjespark i Florida. Kvinnan ska då ha berättat att hon var allergisk mot nötter och mjölkprodukter, och blivit försäkrad om att hennes maträtt inte innehöll något som skulle vara farligt för henne.

En knapp timme senare fick kvinnan fick svårt att andas och fördes till sjukhus, där hon avled. Läkarna konstaterade att dödsorsaken var en allergisk reaktion.

Några månader senare lämnade kvinnans make in en stämningsansökan och krävde företaget på motsvarande drygt en halv miljon kronor.

Disney försökte då tillbakavisa stämningen genom att peka på att mannen för fem år sedan godkänt de villkor som krävs för att skaffa ett konto på streamingtjänsten Disney+.

En av punkterna man som användare går med på genom att klicka i ”godkänn” är nämligen att lösa alla eventuella tvister med företaget utanför domstol, genom medling.

Men efter att fallet uppmärksammats i medier världen över har Disney backat från sitt tidigare krav, och går nu med på att låta fallet prövas i rätten.

”På Disney strävar vi efter att sätta medmänsklighet över allt annat”, skriver företagets vd Josh d’Amaro i ett uttalande till bland andra Washington Post.

”Med så unika omständigheter som i det här fallet menar vi att situationen motiverar ett känsligt tillvägagångssätt för att påskynda en lösning för familjen som har upplevt en så smärtsam förlust. Därför vi beslutat att låta ärendet gå vidare i domstol”, fortsätter d’Amaro.

Läs mer:

Linus Larsson: Disneys juridiska smitningsförsök är en fruktansvärd saga

Share.
Exit mobile version