Att uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende. Intresset för mode som kulturellt fenomen är gammalt och inte sällan har tillverkningen och försäljning av textil och kläder varit en viktig pådrivande faktor i flera stora historiska skeenden. Därutöver spelar modehandeln en viktig roll i våra svenska samhällen, genom deras bidrag till arbetstillfällen och levande städer. Det innebär dock inte att branschen saknar utmaningar.
Flera av de frågor som Naturskyddsföreningen och Beatrice Rindevall vill sätta ljuset på i sin debattartikel i DN 6/9, och i den tillhörande rapporten ”Monstret i garderoben”, är därmed viktiga att diskutera. Det finns stora utmaningar med att producera plagg som sedan inte kan återbrukas eller återvinnas med någon större framgång
Vad Naturskyddsföreningen missar är dock att den omställning som efterfrågas, till plagg som håller längre, kan återbrukas och återvinnas mer effektivt, kräver att man arbetar med företagen, inte mot dem. Det finns redan i dag en rad svenska företag som ligger i framkant inom innovation och omställning och behöver bra förutsättningar att fortsätta det arbetet. Med hjälp av tydliga, långsiktiga och rättvisa regelverk och spelregler.
Vill politiken att textilindustrin fungerar på ett visst sätt, måste de också skapa förutsättningar för den att göra så
De nämner heller inte politikens viktiga roll i att skapa ramarna för den marknad som de anser är eftersträvansvärd. Vill politiken att textilindustrin fungerar på ett visst sätt, måste de också skapa förutsättningar för den att göra så.
Att få en mer hållbar och cirkulär textil- och modeindustri kräver att varje enskilt plagg används flera gånger, och sedan kan återbrukas eller omdesignas. För att det ska vara möjligt behövs en fungerande logistikkedja och kompetens för återbruk. Det finns en rad företag som just nu satsar och testar nya lösningar, och de behöver få stöd i det.
Plagg som levt ut sin fulla livstid behöver materialåtervinnas i högre grad, här finns intressant ny forskning på gång, men den kommer att behöva mer stöd och investeringar för att kunna skala upp.
Det duger inte att säga sig vara för en mer hållbar textil- och modeindustri och sedan köpa billigaste varan
Det krävs också politiska incitament som stödjer företag som driver omställningen framåt. Svenska och europeiska företag som vill ta ansvar behöver vara konkurrenskraftiga gentemot den kraftigt ökade privatimporten från e-handelsplattformar från tredje land som behöver regleras tydligare.
Ytterst kan vi inte heller komma ifrån konsumentens ansvar. Det duger inte att säga sig vara för en mer hållbar textil- och modeindustri och sedan köpa billigaste varan från ett företag som inte bryr sig om sådant som kvalitet, kemikalier eller anställningsvillkor. Att med omsorg välja vilka kläder vi köper är viktigt.
Naturskyddsföreningen sätter fingret på viktiga frågor i sin artikel, men de företag som verkar i Sverige och Europa och har höga ambitioner är inte problemet, de är en del av lösningen. Därför behöver de bra villkor och rättvisa regelverk, för att kunna delta i branschens omställning till mer hållbara affärsmodeller.
Läs fler artiklar från DN Debatt.