Tiktok är en av de största apparna bland barn och tonåringar. I åldersgruppen 9-12 år använder 73 procent av barnen Tiktok, enligt Mediemyndigheten. Trots att appen har 13-årsgräns.

För tre år sedan meddelade Tiktok att bolaget skulle genomföra förändringar i sina algoritmer för att undvika att användare fastnade i ”kaninhål” av liknande innehåll.

Frågan är hur effektiva åtgärder har varit. DN:s granskning visar hur barn fortfarande exponeras för beroendeframkallande flöden på ett sätt som står i kontrast till plattformens officiella policyer och löften.

Varken Tiktok eller Google och Meta – som äger Youtube och Instagram – vill ställa upp på en intervju.

Tidigare i veckan anordnade Tiktok en presskonferens på sitt kontor i centrala Stockholm. Temat var företagets arbete för att skydda barn. Flera nyhetsredaktioner, bland dem SVT, Sveriges Radio och Expressen var på plats. Budskapet till medierna: Tiktoks regelverk och rutiner fungerar väl. 99 procent av de filmer som laddas upp på plattformen bryter inte mot några regler.

Techjätten uppgav att företaget har ”sofistikerade metoder” för att säkerställa att barn under 13 år inte använder plattformen.

Efter presskonferensen erbjöd företaget enskilda intervjuer med ​​Chloe Setter, ansvarig för Tiktoks barnsäkerhetspolicy i Europa. När DN ställde frågor om Tiktoks algoritmer och flöden av olämpliga klipp, kallade företaget in en vakt. Chloe Setter svarade inte på några frågor.

– Jag tror att det är bäst att vi avrundar här, säger Parisa Khosravi, kommunikationschef på Tiktok Norden.

Vi vill visa er ett videoklipp där barn från hela Sverige berättar vad de ser i sina flöden.

– Jag följer gärna med er ut.

Klippet är bara en och en halv minut långt.

– Det är inte ett alternativ just nu. Jag följer med er ut nu, säger Parisa Khosravi.

Er pr-byrå bjöd ju in oss till den här pressbriefingen så att vi kunde få ställa våra frågor.

– Det verkar ha blivit någon miss, jag är hemskt ledsen. Jag följer med er ut nu, säger Parisa Khosravi.

DN har efter presskonferensen fortsatt att söka Tiktok och ställt frågor om varför det förekommer beroendeframkallande algoritmer i bolagets app. Tiktok har inte svarat på frågorna.

Google, som äger Youtube, skriver i en kommentar till DN att det alltid har varit ”grundläggande i företagets arbete att skydda barn på plattformen”. Googles kommunikationschef Andrea Lewis Åkerman framhåller att företaget länge har samarbetat med experter för att ”utveckla åldersanpassade upplevelser för barn och familjer”. Hon betonar att de tillämpar strikta barnsäkerhetspolicyer.

Google har en innehållspolicy som ska skydda användare från skadligt innehåll, exempelvis videor som främjar eller glorifierar ätstörningar. Men i DN:s granskning förekommer flera exempel på motsatsen. En fiktiv 13-åring på Youtube fick – redan efter en timmes skrollande – upp flera klipp som uppmanade till långvarigt kaloriunderskott.

Meta, som äger Instagram, har inte besvarat DN:s upprepade kontaktförsök.

Share.
Exit mobile version