Det må ha gått ett och annat otränat öga obemärkt förbi, men våren 2023 byttes hela DN:s typografi ut. Tanken var att skapa något unikt – samtidigt som läsarna skulle känna igen sig. Det berättar DN:s designansvarige Lotta Ek som, tillsammans med typsnittsbyrån ”Letters from Sweden”, tagit fram den nya designen.

Typografin kom på andraplats i en av Svenska Designprisets kategorier.

Vad är det för pris DN har vunnit?

 Vi vann silver i kategorin ”Grafisk Identitet – Redesign”, efter ett långt projekt där vi gjort om typografin i alla DN:s kanaler. Vi har numera en ny grafisk design med två DN-unika typsnitt – ”DN Sans” och ”DN Serif”.

Varför tror du DN har vunnit?

– Det är både en teknisk och visuell förbättring: ambitionen är att den nya typografin ska vara både bättre att läsa – och bättre att jobba med. Det ger också en mer sammanhållen visuell upplevelse.

Vad utmärker en bra typografi?

– Det handlar om att designen speglar det som ska förmedlas. I DN:s fall är det att vara en seriös nyhetsförmedlare som ska signalera förtroende och kvalitet på alla nivåer. Utöver det är det viktigt bokstäverna är lättlästa.

I samma tävling tilldelades Nord DDB:s DN-kampanj ”För en upplyst värld” guld i kategorin ”Reklam”.

Share.
Exit mobile version