För de som reser med flygbolag inom Europa har det vuxit fram en ny standard att ta betalt för större kabinväskor även inom standardmåtten (55x40x20 cm). Den enda väskan som får tas med på flyget är en mindre väska som ryms under flygstolen.

För resenärer har det varit svårt att avgöra om väskans storlek är tillåten eller om den ska beläggas med avgift. Flera europeiska konsumentorganisationer har därför anmält flygbolagens nya avgifter.

I den senaste domen, från 12 september i år, som sajten flygtorget uppmärksammat, slog en portugisisk domstol i Braga fast att Ryanair inte har rätt att ta betalt för handbagage som håller sig inom standardmåtten. Enligt domen har Ryanair gjort sig skyldig till en ”kränkning av konsumenträttigheter” och vilselett passagerare att tro att detta bagage skulle vara föremål för en extra avgift. Rätten anser att handbagaget ska vara en integrerad del av transporten och därför inte bör debiteras separat​.

Domaren António Oliveira Mestre beordrade Ryanair att återbetala en passagerare för avgifter som flygbolaget debiterat. Domen betonade också att Ryanairs affärsmodell med avgifter för handbagage ”allvarligt skadat konsumentens rättigheter”.

Maja Lindström, jurist på Konsumentverket i Karlstad, och specialiserad på resenärers konsumenträttigheter menar att domarna mot lågprisföretagen är intressanta.

– Vi har ingen pågående granskning som gäller kabinbagage – inte heller några anmälningar i ämnet. Däremot följer vi frågan.

– Hittills finns ett rättsfall i EU-domstolen, men den säger inget om handbagagets storlek, bara att det ska vara en rimlig storlek och uppfylla säkerhetskraven, säger Maja Lindström.

Förutom domen i Portugal har Ryanair och andra lågprisflygbolag stött på juridiska motgångar i Spanien. I maj i år bötfälldes Ryanair, EasyJet, Vueling och Volotea av Spaniens konsumentministerium med totalt 1,7 miljarder kronor för ”orättvisa avgifter” för handbagage. Europeiska och spanska konsumentgrupper, såsom FACUA med 250 000 medlemmar, har kämpat i flera år för att få stopp på dessa avgifter, som de anser bryter mot passagerarnas rättigheter​.

Ryanair och de andra bötfällda flygbolagen har lämnat in överklaganden och hävdar att avgifterna är nödvändiga för att täcka kostnader för ytterligare tjänster, såsom platsval och bagagehantering. De argumenterar också att avgifterna är i linje med EU:s regelverk.

FACUAs generalsekreterare, Rubén Sánchez, uttalade att detta var en stor seger för konsumenterna och kallade böterna för ett ”historiskt” beslut. FACUA, som har 250 000 medlemmar har länge hävdat att flygbolagens affärsmodell, som tar betalt för tjänster som tidigare ingick i biljettpriset, vilseleder konsumenterna om de verkliga kostnaderna för deras resa.​

DN har sökt Ryanair.

Läs mer: Avgift för kabinväskor väntas på flyget

Läs mer: Norwegian väger handbagage – ”tjänar miljoner”

Läs mer: Ryanair chockhöjer bagageavgift

Läs mer: Insändare: ”Inför en avgift på handbagage på flyget.”

Share.
Exit mobile version