Under torsdagen besökte Benjamin Dousa riksdagens näringsutskott, för att informera om hur det går i förhandlingarna mellan EU och Kina gällande strafftullarna på elbilar.

Tullar EU-kommissionen har infört eftersom de menar att Kina konkurrerar på elbilsmarknaden på oschysta villkor. Sverige har varit kritiskt till tullarna eftersom Volvo Cars modell EX30 byggs i den kinesiska ägaren Geelys fabriker, och därför omfattas av tullarna.

– Volvo Cars är otroligt viktiga för Sverige. Det är bara att kolla på klustret i Västsverige med många tusentals anställda, även i underleverantörsledet. Vi kommer alltid att värna svenska och svenskkopplade företag, vilket Volvo Cars är, säger Sveriges bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa.

Men Sverige röstade inte emot när ministerrådet i oktober beslutade att göra tullarna permanenta i fem år, utan lade i stället ner sin röst. Utrikeshandelsministern hade nämligen fått signaler om att Volvo Cars kunde få ett undantag från tullarna.

Efter näringsutskottets sammanträde sade han dock att han fortfarande hoppas att EU och Kina kan komma överens om ett nytt regelverk och slopa strafftullarna.

Ett annat alternativ är en särlösning för Volvo Cars. Det skulle innebära att Volvo Cars slipper tullarna på EX30, men i stället säljer modellen till ett bestämt pris på marknaden. Ett pris som inte skulle konkurrera ut de europeiskt tillverkade elbilarna.

Risken finns dock att EU, Kina och Volvo Cars inte kan komma överens.

EU-kommissionen valde att sätta tullar på elbilar från Kina eftersom en utredning slog fast att de kinesiska elbilstillverkarna hade fått oskäliga fördelar genom statliga subventioner.

Om inte EU ska sätta tullar, hur ska de då markera mot Kina?

– Det är någonting som jag tog upp i alla mina bilaterala samtal med Kina, att det är viktigt att de följer Världshandelsorganisationens regelverk, säger Benjamin Dousa som nyligen var på besök i landet.

Men vad för konsekvenser ska Kina få om de inte följer regelverket?

– Det har ju kommissionen precis beslutat om och som har röstats igenom i EU.

Men vad tycker du? Du har ju sagt att du inte är för tullarna.

– Sverige är ju för frihandel och det är därför vi inte ville stötta det här förslaget. Det får direkta konsekvenser för europeisk fordonsindustrin och inte minst Volvo Cars. Det riskerar också att fördröja den gröna omställningen. Det är många perspektiv man måste ha samtidigt när man gör den här typen av avvägningar.

Fakta.Detta har hänt

■ I oktober förra året började EU-kommissionen granska i vilken mån kinesiska elbilstillverkare får statliga stöd som ger dem oskäliga fördelar gentemot europeiska bilföretag.

■ I juni slog man fast att så var fallet och presenterade förslaget att införa strafftullar på mellan 17 och 38 procent på elbilar tillverkade i Kina.

■ Kina reagerade omedelbart hårt och förklarade att man är redo att vidta alla nödvändiga åtgärder för att försvara kinesiska företag. Särskilt riktades hot om strafftullar mot europeiskt jordbruk och den europeiska flygindustrin.

■ Den tyska bilindustrin och den tyska regeringen reagerade också negativt på kommissionens besked. Tyska ministrar har varit i Peking för att gjuta olja på vågorna.

■ Den 5 juli införde kommissionen strafftullarna. Dagen innan skickade Volvo Cars ett mejl till regeringen där de varnade för konsekvenserna med tullarna.

■ Beslut gällde bara tillfälligt. I oktober röstade ministerrådet om tullarna skulle permanentas och ja-sidan vann. Sverige lade ner sin röst.

Share.
Exit mobile version