Beskedet om att spelfestivalen Dreamhack skulle lämna Jönköping efter 23 år i staden kom som en chock för många.

Men för Dreamhack är flytten naturlig. Det säger Kalle Pilfalk, festivalchef för Dreamhack Europa, när vi träffas på ett Söderkafé för att prata om det kommande evenemanget på Stockholmsmässan.

– Det är med sorg i hjärtat som vi lämnar Jönköping, men all good things come to an end. Vi vill växa och bli tillgängliga för fler, och Stockholm är mer naturligt i vårt internationella festivalschema. Det är inte Jönköpings fel, men det är lite stökigt att ta sig dit, fortsätter han.

Nu räknar man med att sätta nytt besöksrekord – 60 000 personer över tre dagar.

– Dessutom blir det här det största eventet i Stockholm sedan Taylor Swift var här i våras. Det känns jättespännande.

Mycket har hänt sedan Dreamhack tog sina första steg i Dalarna under tidigt 90-tal och hittade hem i Jönköping 2001. Sedan 2011 finns festivalen även utanför Sverige. I somras hölls den hittills största Dreamhackfestivalen i Dallas, USA, med 55 000 besökare.

Att festivalen fortsatt växa handlar om att man alltid legat ett steg före, menar Kalle Pilfalk.

– Vi har haft koll på vad ungdomar gillar och lyckats skapa en attraktiv fysisk plats för gamers. Vi har inte heller haft någon prestige. Dreamhack har aldrig blivit snävt utan där kan allt hända.

Genom åren har festivalen också arbetat för att göra spelvärlden mer inkluderande för tjejer och icke-binära. Att 40 procent av besökarna på evenemanget i Melbourne i april i år inte identifierade sig som män var ett stort framsteg, säger Kalle Pilfalk.

Många spelade tjejer vittnar om en toxisk miljö online. Hur jobbar ni med det på plats?

– Det handlar mycket om att lägga ett program som är attraktivt för alla, oavsett kön, och att även tjejer blir representerade på scen. Nu i Stockholm anordnar vi till exempel finalen i ESL Impact, den enda proffsturneringen för tjejer i ”Counter-strike”. När det kommer till att jobba mot toxism har vi panelsamtal och stenhård säkerhet.

Kalle Pilfalk medger att trakasserier har förekommit på festivalen.

– För ett antal år sedan inträffade fall av trakasserier gentemot cosplayers, men efter att ha tagit krafttag mot det ser vi nu ett rekorddeltagande i årets upplaga av vår cosplaytävling.

Förra året riktades en annan typ av kritik mot Dreamhack. Då hade koncernen som festivalen ingår i, ESL Faceit, blivit uppköpt av Savvy Games Group som helägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond.


Vi är fristående och håller fast vid våra värderingar.

Att Saudiarabien, som ofta anklagas för brott mot mänskliga rättigheter, börjat storsatsa på sport, e-sport och kultur har beskrivits som en aktiv strategi för att tvätta landets rykte.

Hur ser du på att Dreamhack finansieras av ett land som anklagas för brott mot mänskliga rättigheter?

– Dreamhack som produkt påverkas inte av det. Det har aldrig varit några försök att påverka oss i någon riktning.

Han betonar att festivalen inte har någon direktkontakt med Savvy Games.

– Vi är fristående, håller fast vid våra värderingar och är trygga i att vi inte kompromissar med dem.

De nya ägarförhållandena har inte heller påverkat Dreamhacks samarbeten, fortsätter Kalle Pilfalk, i stället har man slagit rekord vad gäller företag och partner som vill synas och verka på festivalen. Han uppger också att man har haft samtal med Stockholms stad, som äger Stockholmsmässan, om finansieringen.

– Vi är helt transparenta med hur det ser ut, det finns inget att dölja från vår sida.

Den saudiarabiska staden Qiddiya, som är en global partner till ESL Faceit och tänkt att bli landets hub för underhållning och e-sport, kommer att ha ett bås på festivalen. Bakom projektet står Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman som också kontrollerar landets investeringsfond.

Du ser inget problematiskt med Qiddiyas närvaro?

– Det kan man så klart diskutera. Jag kan förstå om vissa ser det som problematiskt. Men det påverkar inte Dreamhacks värderingar. Vi gör ingen promotion för staten Saudiarabien.

Nästa år kommer Dreamhack att se över sitt internationella festivalschema. Man tittar bland annat på en expandering i Europa. Men först ligger allt fokus på upplagan i Stockholm.

Bland programpunkterna finns finalen i den internationella ”Overwatch”-turneringen, liksom framträdanden av en rad stora sociala medier-profiler.

Att den brittiska Youtubegruppen The Sidemen gör sitt första Sverigeframträdande på Dreamhack är lite som om The Rolling Stones hade kommit till Stockholm 1973, menar Kalle Pilfalk. Han lyfter också fram årets musikakter, där tonvikten ligger på målgruppens favoritgenre: svensk hiphop. Artister som Adaam, Imenella och Greekazo kommer att ställa sig på scenen.

Ambitionen är att tröskeln till festivalen ska vara låg.

– Man behöver inta ta med en egen dator eller konsol – allt finns på plats. Och man behöver inte heller vara någon som spelar datorspel tio timmar om dagen. Dreamhack är en festival för alla, och man måste ha upplevt det för att förstå hur roligt det är.

Fakta.Dreamhack

Festival och mässa för spelkultur med aktiviteter som e-sportsturneringar, cosplay och framträdanden av kända profiler.

Grundades i Malung 1994 och flyttade till Borlänge 1997. Mellan 2001 och 2023 anordnades festivalen i Jönköping. Från 2024 anordnas den svenska upplagan i Stockholm.

Evenemanget anordnas mellan den 22 och 24 november.

Första Dreamhack utanför Sverige ägde rum i Valencia 2011. Sedan dess har festivalen anordnats i länder som USA, Frankrike, Japan, Tyskland, Indien och Australien.

Dreamhacks ägarkoncern ESL såldes 2022 till Savvy Games Group som ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond.

Bland gästerna i år finns Youtubegruppen The Sidemen, ”Fortnite”-stjärnorna MrSavage och Mongraal samt kända spelare som Tyler1 och Jake Lucky. Festivalen gästas också av en rad svenska spelare, influerare och komiker, som Wonderboi, Ellen Viking, Filip Dikmen, Zorba, Melina Göransson och Kaeli. På musikscenen uppträder bland andra Adaam, Imenella, Greekazo, Zoe Lobos, Sebastian Stakset och Dizzy.

Share.
Exit mobile version