Med dubbelt så många medborgare borde det större och billigare Sverige ha betydligt fler turister, men på senare tid har Danmark vissa månader gått om när det gäller antalet globala resenärer och antal gästnätter.

Svensk turism omsätter närmare 300 miljarder totalt, inklusive inhemsk turism. Det är inte småpengar. Utländska gästnätter och turism motsvarar cirka 60 miljarder.

Intresset för Sverige är visserligen starkt. Resmål som fjällen, Norrland, Österlen, Astrid Lindgrens värld, Liseberg, Göteborgs och Stockholms unika skärgårdar samt märkliga djur som älg och ren väcker internationell reslust. I Visit Swedens kampanjer signalerar 67 miljoner turister planer på att ta sig till Sverige. Ändå väljer de flesta att åka någon annanstans. Allt oftare kliver de av flyget på Skandinaviens största flygplats, Kastrup, eller tar tåget direkt till Köpenhamns central. Som en symbol för Danmarks närhet till allt så ligger Köpenhamns Tivoli bara ett stenkast från perrongen – bara tvärs över stationsgatan Bernstorffsgade.

– Danmarks läge gynnar oss. Tyskland med sina 85 miljoner invånare är vikigast. Varje dag kliver 2 000 tyskar av på Köpenhamns central. Vi bygger våra kampanjer medvetet och preciserar våra målgrupper tydligt så åren efter corona så har vi haft mest turistökning inom EU, betydligt större än Sverige, säger Mads Schreiner, marknadsdirektör på Visit Denmark.

Susanne Andersson, vd för Visit Sweden, menar att det finns mycket att lära av Danmarks prioriteringar och sätt att jobba.

– Danmark har en tydligare näringspolitisk satsning på turism. Visit Denmarks budget är närmare 150 procent större än vad Visit Sweden har. Vi lyckas göra bra kampanjer i januari-mars när de flesta börja planerar sin semester men vi har inte medel att följa upp kampanjerna när semesterköpen sker. Vi har tvingats till begränsningar. Förra året slutade vi marknadsföra oss i Indien.

Ett vanligt mått på hur viktig turismen är att den globala turismen står för i snitt tio procent av BNP inom EU. I Sverige är motsvarande siffra 2,7 procent.

– Vi kan inte tävla med Danmarks läge nära kontinenten men vi skulle kunna ha bättre kommunikationer. Sverige har stora avstånd. Arlanda har inte haft den återhämtning i flygtrafiken som Kastrup haft. Även tågtrafiken brister. Vi måste nog fråga oss hur vi vill ha det. Sett över året står i snitt fyra av tio hotellrum tomma i Sverige. Turismen är en inkomstkälla som har alla möjligheter att växa, säger Susanne Andersson.

På kända resmål som Liseberg och Astrid Lindgrens värld ser 2024 ut som ett lyckat år. Fortfarande är det dock en bit kvar till rekordåret 2019.

– 2019 hade vi 537 000 gäster, men det blir en fin säsong i år. För oss är det den norska, danska och tyska turismen avgörande och den har ökat nu varje år. I år räknar vi med att nå 500 000 gäster totalt sett. Danskarna får ju mycket för sin valuta i Sverige. Jag tycker mig också se allt fler norrmän som kommer hit, säger Joacim Johansson, vd på Astrid Lindgrens värld.

– Danmark har ju ett större upptagningsområde. De drar även nytta av fler samarbeten inom destinationerna. Det kan handla om resor som omfattar till exempel både Lego- och badland. Här i Sverige har vi stoppat stora badsatsningar, senast det planerade badlandet som skulle byggas nära Vättern, säger Joacim Johansson.

Liseberg hade stolta planer på att kombinera sin nöjespark, som har cirka 1,6 miljoner besökare på år, med den stora badattraktionen Oceana. Bygget av Oceana nära Liseberg stoppades dock av en stor brand i april i år. Sedan dess har Liseberg valt att återuppta byggandet av anläggningen.

– Det var ju meningen att Oceana skulle vara vår viktigaste nya attraktion, som skulle erbjuda våra viktiga danska och norska gäster mer än en nöjespark. Vi kommer dock under hösten inleda samarbeten med Ullared, och på så sätt lyfta oss ihop, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg, som tidigare varit vd för Tivoli i Danmark.

– Danmark är bra på att erbjuda paket av upplevelser till sina turister. Legoland är störst i norra Europa, men det som varit viktigast för deras ökning är Köpenhamns dragningskraft, säger Andreas Andersen.

Fakta.Turismen omsätter miljarder

De tio OECD-länder som omsatte mest på turismen 2022, räknat i miljarder svenska kronor till dåvarande dollarkursen 10,50:

USA: 1.438 miljarder kronor.

Spanien: 767 miljarder kronor.

Frankrike: 625 miljarder kronor.

Italien: 493 miljarder kronor.

Turkiet: 440 miljarder kronor.

Mexiko: 294 miljarder kronor.

Saudiarabien: 246 miljarder kronor.

Portugal: 233 miljarder kronor.

Grekland: 195 miljarder kronor.

Kroatien: 145 miljarder kronor.

Källa: OECD

Läs mer: Dubbla prislistor för utlänningar när japaner revolterar mot massturismen

Läs mer: Spaniens invånare har fått nog: ”Turister, åk hem”

Läs mer: M: Rädda Gamla stan från att bli en turistkuliss

Share.
Exit mobile version