På kvällen annandag jul fick den Helsingforsbaserade advokaten Herman Ljungberg ett uppdrag. Det var rederiet Caravella som anlitade honom efter att finska myndigheter tagit tankfartyget Eagle S i beslag.

– Uppdraget kom alltså inte från Ryssland, det kan jag garantera, säger Ljungberg som har specialiserat sig på sjö- och transporträtt.

Eagle S misstänks för att med sitt ankare ha haft sönder Estlink 2-kabeln mellan Finland och Estland på juldagen.

Polisen och Tullen utreder fallet som grovt sabotage, grovt regleringsbrott och enligt Yle också som grovt kommunikationsbrott.

Eagle S med besättning ligger nu i Sköldvik öster om Helsingfors. Enligt Ljungberg handlar det om tjugo personer som har ett stort behov av grundläggande service.

Han säger sig ha haft kontakt med befälhavaren ombord via satellittelefon och fått höra om det han målar upp som usla förhållanden.

– Fartyget behöver färskt vatten och proviant. Avloppstankarna börjar vara fyllda.

Avsikten var enligt Ljungberg att Eagle S skulle proviantera och tömma tankarna i Danmark, med dit kom fartyget inte.

Herman Ljungberg är mycket kritisk till finska myndigheters agerande. Han säger att han inte får ut de handlingar som han begär och enligt sin uppfattning har rätt till i egenskap av advokat.

Ljungberg säger sig ha kontaktat ”otaliga polismyndigheter” för att få handlingarna om vad myndigheternas beslut att beslagta fartyget baserar sig på.

– Jag har bett om beslut om den här kapningen men jag har ännu inte fått beslut på vad detta baserar sig.

Varför kallar du det kapning?

– Så länge som det inte finns ett lagligt beslut så.

På måndagen har han lämnat in en begäran om upphävande av beslagtagandet till Helsingfors tingsrätt.

Tingsrätten bekräftar att den har inkommit. Handlingen i sig är sekretessbelagd.

Herman Ljungberg säger att myndigheterna ”effektivt har förhindrat” honom från att ha kontakt med besättningen, förutom samtalet med befälhavaren då själva kabelbrottet ändå inte diskuterades.

– Det är en lite surrealistisk känsla. Där förhör man manskapet, befälet, utan att de har någon juridisk assistans.

Ljungberg säger sig ha fått som motivering att det skulle ha varit så besvärligt att ta någon ombord, i detta fall honom.

Hur kommenterar du brottsanklagelserna?

– Det är jättesvårt att ta ställning till, för jag har inte kunnat diskutera saken med befäl eller manskap över huvud taget. Det har inte meddelats några protokoll eller förhörskallelser där de skulle framgå.

Loggböcker, kartor, elektroniska färdskrivare är också beslagtagna så han har inte heller kunnat bekanta sig med informationen i dem. Ljungberg är ändå av åsikten att brottsrubriceringarna ”är helt påhittade”.

– Jag har under min karriär kanske varit med om ett tiotal kabelincidenter. Sånt händer i sjöfarten. Så utan att ta ställning till om det har hänt eller inte, är det inte något hemskt ovanligt.

Uppgifterna om att Eagle S skulle ingå i den ryska så kallade skuggflottan kommenterar Herman Ljungberg med ”det har jag inga belägg för”.

Spionutrustningen som påstås finnas ombord?

– Jag känner inte till att det skulle ha funnits något sådant där. Det är förstås svårt att säga när man inte har fått gå ombord.

Ljungberg menar att det borde vara i allas intresse att låta Eagle S fortsätta sin färd.

Enligt honom är tankfartyget knappast anpassat till vinterförhållanden, och med den stora bensinlast som finns ombord anser han att det är en risk att hålla henne i Finland.

Hufvudstadsbladet har försökt nå Centralkriminalpolisen för en kommentar om uppgifterna utan framgång.

I ett pressmeddelande på måndagskvällen skriver Centralkriminalpolisen att polisen fortsatt sin utredning ombord under dagen. Besättningen har hörts och det har enligt polisen skett ”i gott samarbete”.

”Myndigheterna ombesörjer servicen av både fartyget och personalen under utredningsarbetet”, säger kriminalkommissarie Elina Katajamäki i pressmeddelandet.

Share.
Exit mobile version