Flera tv-bolag har krävt en granskning av röstningen i årets Eurovision song contest, med anledning av Israels höga tittarpoäng.

Landets bidrag fick 297 poäng från tittarna, men bara 60 poäng från jurygrupperna – ett resultat som väckt frågor och känslor med anledning av krigföringen i Gaza.

Nu skriver EBU-chefen Martin Green i ett öppet brev att årets röstning bedöms vara giltig, men också att arrangören kommer att titta på hur de tävlande bidragen marknadsförs.

Beskedet kommer efter att det framkommit att Israels regering stod bakom en omfattande reklamkampanj för det bidrag som det israeliska tv-bolaget KAN skickade till tävlingen: ”New day will rise” med artisten Yuval Raphael.

Martin Green skriver att EBU kommer att undersöka ”hur bidragen marknadsförs av deras delegationer och associerade parter”:

”Sådan marknadsföring är tillåten enligt våra regler och används för att hylla artisterna, öka deras profil och starta framtida karriärer – det är en viktig del av musikindustrin – men vi vill säkerställa att sådan marknadsföring inte oproportionerligt påverkar den naturliga mobiliseringen av samhällen.”

Enligt EBU:s egna regler får marknadsföring av bidrag inte heller ”instrumentalisera eller politisera” tävlingen.

Att tittarna får rösta upp till 20 gånger per betalningsmetod har också ifrågasatts. ”Det finns inga aktuella bevis för att det påverkar slutresultatet på ett oproportionerligt sätt – men frågan har ställts och därför ska vi titta på den”, skriver Martin Green i det öppna brevet.

Läs mer:

Fler kräver utredning om fusk i Eurovision

Israeliska regeringen köpte Eurovisionreklam

Share.
Exit mobile version