Sedan början av oktober finns en ny lag på EU-nivå om politisk reklam som kräver att avsändaren tydligt talar om vem som står bakom och finansierar annonsen. Lagen är för långtgående, omfattande och osäker, anser Google och Meta, som helt stoppat reklam från politiska partier på Youtube, Facebook och Instagram.
DN har tidigare rapporterat hur Meta inkluderar även annonser från Valmyndigheten, som inte ens omfattas av lagen.
Men även organisationer ingår i Metas reklamförbud.
– Det kommer definitivt att påverka vår förmåga att lyfta klimat och miljö som viktiga politiska frågor inför valet nästa år, säger Liselotte Lundström, kommunikationschef på Naturskyddsföreningen med 200 000 medlemmar.
Vid tidigare kampanjer har föreningen lagt merparten av sin annonsbudget i sociala medier.
– Där är det lätt att nå nya målgrupper. Det är också där flertalet av människor finns, säger Liselotte Lundström.
Hos Google har föreningen ännu inte stött på samma motstånd.
En annan organisation som berörs är Villaägarnas riksförbund med 200 000 medlemmar.
– Vi jobbar med påverkansarbete och för oss är det svårt att förstå vad som klassas som politiska budskap jämfört med information till våra medlemmar, säger marknads- och kommunikationschef Lisa Hjelm.
Hon nämner ett exempel: i en annons på Facebook bjöd Villaägarna in medlemmar i en viss stad till ett möte för att informera hur de kan samordna sig för att arbeta gentemot kommunens tjänstemän och politiker i vissa frågor.
– Den annonsen gick bra att sprida. Två veckor senare gjorde vi samma sak i en annan kommun. Då stoppades annonsen, berättar Lisa Hjelm.
Varför Meta har fattat det beslutet har Villaägarna inte kunnat få svar på.
Företagarna, som företräder 60 000 småföretagare, har delvis samma problem.
– Vi kan inte längre annonsera politiskt innehåll, men det är lite godtyckligt vad som är politiskt innehåll och vad som är erbjudande till våra egna medlemmar, säger kommunikationschef Carl Albinsson.
Han säger sig förstå EU:s ambitioner med ökad transparens, på grund av problem med dold påverkan i val. Vid presidentvalet i Rumänien förra året ledde rysk inblandning till att landets författningsdomstol beslutade att valet måste göras om.
– Men effekterna av lagen kan bli att mer ljusskygga metoder används för att runda reglerna. Sedan gör Meta också en väldigt långtgående tolkning av reglerna eftersom man är rädd för böter, säger Carl Albinsson.
Ytterligare en organisation som drabbas är RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter.
– Vi välkomnar verkligen EU:s regler om transparens, men i stället för att Meta säkrar den transparensen så censurerar man viktiga budskap, säger kommunikationschef Felix König.
Han anser att Metas beslut hindrar yttrandefriheten.
– Vi säger till exempel att alla transpersoner har rätt att få sin röst hörd. Det tycker Meta är för politiskt. Fast uttalandet har ju ingen politisk färg. Det handlar om grundläggande mänskliga rättigheter.
För att runda Meta lanserar RFSL på onsdagen ett eget typsnitt, döpt till ”The human writes font”.
– Typsnittet ska vara osynligt för Metas AI-verktyg, men synligt för mänskliga ögon, berättar Felix König.
Men det lär väl inte dröja länge innan AI-verktyget upptäcker typsnittet?
– Jo, vi vet att det inte är en permanent lösning, men det här är ett sätt att lyfta viktiga frågor om vad som händer när techjättar liksom tar över vår demokrati.
Felix König uppmanar svenska regeringen samt EU-kommissionen att öka pressen på Meta.
Som DN rapporterade nyligen kommer Sveriges kulturminister Parisa Liljestrand (M) att ha ett möte med Meta framöver.
Från EU-kommissionen är beskedet att man är medveten om att organisationer har bekymmer med Google och Meta. Kommissionen fortsätter att diskutera med företagen om deras reklamstopp, skriver en talesperson till DN.
Hos Naturskyddsföreningen och Företagarna funderar man som bäst på opinionsbildningen inför valet, när annonsering i sociala medier begränsas. Båda talar om det som kallas organisk räckvidd, alltså att egna medlemmar och andra engagerade ska bidra till att budskapen sprids på olika plattformar. Liksom om annonsering i traditionella medier, utomhus- och bioreklam.
Influerare är de tveksamma till:
– Vi är mån om att visa att vem avsändaren är, inte att budskapet ska gå via omvägar, säger Carl Albinsson på Företagarna.
– Betalar vi en influerare tolkar vi lagen som att det handlar om politisk reklam, så det är inte möjligt, säger Liselotte Lundström på Naturskyddsföreningen.
Meta motiverar i ett uttalande sitt reklamstopp med att EU:s lagstiftning inte går att genomföra och är juridiskt oklar.
I ett blogginlägg förklarar även Google sitt annonsstopp med bland annat legala osäkerheter.
Läs mer:
Meta förbjuder Valmyndighetens annonser: ”Demokratiproblem”
Tomas Ramberg: Många vill föra väljarna bakom ljuset




