Från 2022 till 2024 har privatleasingen gått från att ha över 60 procent av den privata bilmarknaden till att bottna runt 30 procent, vilket den gjorde i höstas.

Räntehöjningar, leveransproblem och borttagen bonus har tryckt upp månadskostnaden så pass att många bilförare tagit andra vägar när leasingperioden gått ut. Begagnatmarknaden har varit vinnare på utvecklingen med stark tillväxt både 2023 och 2024.

Men nu börjar privatleasingmarknaden åter vädra morgonluft, visar siffror från analysföretaget Vroom. Hittills i år har privatleasingen ökat med nästan 20 procent jämfört med samma period i fjol – och i augusti var 52 procent av alla privatköpta bilar leasade.

Allra tydligast är trenden bland elbilar där andelen privatleasare låg över 70 procent i både juli och augusti.

Ett stabiliserat ränteläge i kombination med ökad konkurrens och ett bredare utbud är en del av förklaringen, tror Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom.

– Vi ser fler erbjudanden nu. När räntorna var höga och många kanske bränt sig på restvärdet blev det för mycket risk. Då började finansbolagen i stället rikta in sig mot traditionella lån. Men nu har privatleasingen kommit in i värmen igen.

Att äga en elbil under en begränsad period ser många som fördelaktigt, tror Thomas Bergman.

– Man slipper tänka på restvärdet och hur länge batteriet håller. Hos den yngre målgruppen har privatleasingen gett tillträde till marknaden på ett annat sätt jämfört med förr då man kanske först köpte en gammal begagnad bil för att sedan byta upp sig.

Utbudet bland elbilar är nu så pass stort att vissa modeller har krupit ned till liknande nivåer som 2021, visar jämförelser.

Volkswagens ID4 kostade exempelvis 4 695 kronor i månaden i september 2021. Ett år senare hade priset gått upp till 6 315, men i dag kan du återigen privatleasa en ID4 för under 5 000 kronor.

Numera är det ID7:an som är Volkswagens storsäljare men bland privatleasingen är det fortfarande ID4:an och ID3:an som är populärast, berättar Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

– Vi ser en bättre marknad nu och har ökat våra marknadsandelar rejält sedan förra året. Privatleasingen har kommit mer och mer och har nog att göra med bekvämligheten. Nu har vi en mer gynnsam kostnadsutveckling med en ränta som gått ner och en krona som stärks.

Även privatleasing av laddhybrider går starkt, enligt Marcus Thomasfolk. Bland de tio mest registrerade bilarna i augusti var sex laddhybrider.

– Vi har lång räckvidd både på Passat, Tiguan och nya Tayron. Vi har inte legat så jättebra till med våra laddhybrider men nu hjälper de här modellerna oss att komma tillbaka.

Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på branschorganisationen Mobility Sweden, vill inte dra några stora växlar på den senaste månadsutvecklingen, det är fortfarande tydligt att det är företagen som driver både leasing- och elbilsmarknaden, menar hon.

– Tidigare var sju av tio på leasingmarknaden företag, nu är det sex av tio, men förhoppningsvis fortsätter trenden. Nu ser vi många kampanjer och det finns många bilmodeller, något för alla plånböcker.

Hon efterlyser större möjligheter till laddning för att ge privatmarknaden ytterligare skjuts.

– Laddinfrastrukturen måste byggas ut i flerbostadshus, så att fler kan ladda nattetid. Vad som blir billigast att köra kommer ju påverka konsumentens val framöver.

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet

Share.
Exit mobile version