Halv tre på natten kommer ett larmsamtal från en brukare i Uddevalla. Brukaren sitter fast i sin stol och behöver hjälp att komma upp. En timme senare ringer larmcentralen till natthemtjänsten och frågar om de har hanterat larmet.
– Ja, du kan kvittera det, säger en anställd.
Men enligt kommunens utredning har ingen öppnat dörren hemma hos brukaren. Den anställda som svarar i telefon har parkerat hemtjänstbilen utanför sitt eget hem.
Klockan åtta på morgonen har brukaren ännu inte fått hjälp. När dagpersonalen kommer har brukaren suttit fast i sin stol i sex timmar.
– När vi hörde det här brast det för mig. Man sitter med de här siffrorna, loggarna, rapporten. Men där bakom finns det människor som far illa, säger hr-partner Catrin Wikblad, efter att hon har spelat upp samtalen.
Hon har hållit i den arbetsrättsliga utredningen om natthemtjänsten tillsammans med hr-partner Josefin Söderqvist.
I början på september stängdes hela personalstyrkan i natthemtjänsten av. Kommunen sa att det hade framkommit information om att allvarliga brister pågått under flera år. Arbetsgruppen beskrevs inledningsvis som ”dysfunktionell och destruktiv”.
Sedan dess har verksamheten lex Sarah-anmälts till IVO och två tidigare chefer fått gå. Anställda har kritiserat kommunen för att ha svartmålat hela gruppen, och för att kommunens utredningar innehåller fel.
Nu har 13 av de 19 anställda fått återgå i tjänst, tillfälligt placerade i andra verksamheter. Tre personer har avskedats – samtliga vill ogiltigförklara avskeden. Möten hålls mellan de avskedade, facket och kommunen i nästa vecka. Tre personer utreds fortfarande.
– Vi har inte gjort det här med en ambition att sätta dit någon. Vi har gjort det för att säkerställa att våra brukare i Uddevalla kommun får den hjälp de behöver och har rätt till. Det gör ont att se att det inte alltid har skett, säger Catrin Wikblad.
För att göra utredningen har hr-avdelningen fått hjälp av Annica Hemberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), och Sandra Jägesten, socialt ansvarig samordnare (SAS), som också gjort lex Sarah-utredningen.
– När vi började förstod vi inte hur omfattande utredningen skulle bli, säger Sandra Jägesten.
Det har blivit många kalkylark: Ioggar för larmsamtal, planerade respektive utförda besök, dörröppningar och hemtjänstbilarnas körvägar. Även dokumentation och avvikelserapportering har granskats. På så sätt har utredarna kunnat följa hur de anställda har arbetat.
Utredningen visar enligt kommunen att anställda har åkt sent eller inte alls på besök och larm, varit på andra ställen än arbetsplatsen, tryckt ihop flera besök på kort tid, inte skrivit avvikelserapporter och gjort besök kortare än 30 sekunder.
Men personal har sagt till DN att de inte har fått komma till tals och att utredningar inte har tagit hänsyn till deras förklaringar.
Hur ser ni på det?
– Alla har fått göra sin röst hörd. Det har vägts in, säger Sandra Jägesten.
Till exempel säger utredarna att de inte har anmärkt på att planeringen har flyttats om på grund av att larm har inkommit.
Gällande de tre avskedade har utredningen bland annat visat att de åkte sent eller inte alls på larm.
– De har grovt åsidosatt sina skyldigheter. De har begått stöld av arbetstid. Vi bedömer att det är tillräckligt för avsked, säger Josefin Söderqvist.
Samtidigt säger utredarna att det finns stora variationer i gruppen, och problemen gäller inte alla i samma utsträckning. 13 av 19 har trots allt fått återgå i tjänst, i andra verksamheter och med medvetandegörande samtal. En av dem är vårdbiträdet Lava Sjölin, som är kritisk mot kommunens utredning.
– Jag sa: Kan ni ge ett exempel på när jag har brutit mot rutiner utan att meddela chef? Det kunde de inte svara på, säger hon.
Uddevalla kommun har fått också kritik från de anställda för att hela gruppen stängdes av i september.
Nu har tre avskedats, medan 13 fått återgå i tjänst. Anser ni fortfarande att det var rätt beslut att stänga av hela arbetsgruppen?
– Ja, det var helt klart rätt beslut. Under utredningens gång har vi sett en stor omfattning av brister. Det är klart att många påverkas på olika sätt, men för att säkra verksamhetens kvalitet så var det nödvändigt, säger biträdande socialchef Hampus Karlsson.
Läs mer:
Två chefer får gå – efter brister i natthemtjänsten
Vårdbiträdet i Uddevalla om avstängningen: ”Man känner sig utpekad”




