För många människor är dragkrok det viktigaste biltillbehöret som finns. Använder man bilen mest som arbetsredskap för att frakta prylar, trädgårdsavfall, hästar eller maskiner, då gäller det att bilen är utrustad med dragkrok och att den får dra tungt. Samma om man har husvagn, båttrailer eller en arsenal av tvåhjuliga fordon som ska fraktas fram och tillbaka.
Om din bil saknar dragkrok men du känner ett behov av att ha en, då finns alltid möjligheten att eftermontera.
För att få reda på om din bil är typgodkänd för dragkrok kan du logga in på ”Mina sidor” på Transportstyrelsens hemsida. Under fliken släpvagnsuppgifter kan du se hur mycket din bil får dra. Om din bil inte får dra släpvagn så saknas uppgifterna helt.
Är du händig går det att köpa en dragkrokssats och montera själv, men det kräver att du är påläst och förberedd. I normalfallet behövs det inga specialverktyg men skruvmejsel, hylsnyckelsats och momentnyckel är absolut nödvändigt. I många fall behöver man göra en utskärning i stötfångaren för att ge plats åt dragkulan och då behöver du en sticksåg. Du kommer också att behöva montera en elsats för att bromsljusen på släpet ska fungera, men den ingår nästan alltid i dragkrokssatsen. Det finns inga lagkrav på att en behörig elektriker måste koppla in elsatsen, men installationen måste vara korrekt så ljuset fungerar och det inte lyser några varningslampor.
Du kan förstås alltid lämna monteringen åt en fackman. Det finns en mängd företag som är specialiserade på att eftermontera dragkrokar.
Daniel Ene jobbar som ansvarig för dragkrokar på bilservice- och bildelskedjan Mekonomen, han berättar att den fasta kroken är den absolut vanligaste bland kunderna.
– Runt 60 procent av våra kunder väljer en fast krok, det är också den billigaste lösningen. Den elektriskt infällbara är den minst vanliga och dyraste, säger Daniel.
Vissa varianter av krokar går inte att montera på en bil fastän den har ett typgodkännande.
– En bil kan vara utrustad på ett sätt som gör att en viss typ av krok inte får plats. Det kan vara skrymmande utrustningspaket eller till exempel dubbla utblås som gör att det inte finns plats under bilen. Men då finns det ofta ändå alternativ som kan monteras, exempelvis en dragkrok som inte kräver samma utrymme bakom stötfångaren.
En godkänd krok ska hålla en viss kvalitetsnivå, men det finns ändå ett brett utbud av premium- och budgetkrokar i olika prisklasser på marknaden.
– Dyrare premiumkrokar har ofta bättre material och ytbehandling. När det gäller dragkrokar installerade redan vid biltillverkarens ihopmontering av bilen så tas de fram tillsammans med tillverkaren av dragkroken vilket gör att de är optimala för en viss modell. Budgetkrokarna kan ha sämre stålkvalitet, det kan vara stor skillnad, berättar Daniel.
För de som äger en mindre bil som inte har någon dragvikt men som ändå har ett behov av att till exempel frakta en cykel eller två på en krok finns det en alternativ lösning. Det finns nämligen specialkrokar för enbart cykelhållare som kan eftermonteras, men bilen behöver fortfarande vara testad och typgodkänd för den specifika dragkroken även om bilen inte har godkännande för någon dragvikt hos Transportstyrelsen.
– I de fallen är det en profil på dragkulan som gör att det inte går att lägga på en vanlig draghandske. Det är bara vissa hållare som går att sätta på. Men det är viktigt att hålla kolla på det maximalt tillåtna kultrycket så man inte överskrider det, förklarar Daniel.
Läs fler artiklar från DN Motor
















