Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Tove Nordenhäll: Norris visar att även snälla killar kan få kyssa bucklan

Tove Nordenhäll: Norris visar att även snälla killar kan få kyssa bucklan

december 7, 2025
Netanyahu: Andra fasen i vapenvilan snart här

Netanyahu: Andra fasen i vapenvilan snart här

december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

december 7, 2025
Samuelsson tvåa – seger för Fillon Maillet

Samuelsson tvåa – seger för Fillon Maillet

december 7, 2025
Emma Bouvin: Syrien efter diktatorns fall är fullt av problem – och hopp

Emma Bouvin: Syrien efter diktatorns fall är fullt av problem – och hopp

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Eftermontera dragkrok – det ska du tänka på
Ekonomi

Eftermontera dragkrok – det ska du tänka på

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 25, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Eftermontera dragkrok – det ska du tänka på

För många människor är dragkrok det viktigaste biltillbehöret som finns. Använder man bilen mest som arbetsredskap för att frakta prylar, trädgårdsavfall, hästar eller maskiner, då gäller det att bilen är utrustad med dragkrok och att den får dra tungt. Samma om man har husvagn, båttrailer eller en arsenal av tvåhjuliga fordon som ska fraktas fram och tillbaka.

Om din bil saknar dragkrok men du känner ett behov av att ha en, då finns alltid möjligheten att eftermontera.

För att få reda på om din bil är typgodkänd för dragkrok kan du logga in på ”Mina sidor” på Transportstyrelsens hemsida. Under ­fliken släpvagnsuppgifter kan du se hur mycket din bil får dra. Om din bil inte får dra släpvagn så saknas uppgifterna helt.

Är du händig går det att köpa en dragkrokssats och montera själv, men det kräver att du är påläst och förberedd. I normalfallet behövs det inga specialverktyg men skruvmejsel, hylsnyckelsats och momentnyckel är absolut nödvändigt. I många fall behöver man göra en utskärning i stötfångaren för att ge plats åt dragkulan och då behöver du en sticksåg. Du kommer också att behöva montera en elsats för att bromsljusen på släpet ska fungera, men den ingår nästan alltid i dragkrokssatsen. Det finns inga lagkrav på att en behörig elektriker måste koppla in elsatsen, men installationen måste vara korrekt så ljuset fungerar och det inte lyser några varningslampor.

Du kan förstås alltid lämna monteringen åt en fackman. Det finns en mängd företag som är specialiserade på att eftermontera dragkrokar.

Daniel Ene jobbar som ansvarig för dragkrokar på bilservice- och bildelskedjan Mekonomen, han berättar att den fasta kroken är den absolut vanligaste bland kunderna.

– Runt 60 procent av våra kunder väljer en fast krok, det är också den billigaste lösningen. Den elektriskt infällbara är den minst vanliga och dyraste, säger Daniel.

Vissa varianter av krokar går inte att montera på en bil fastän den har ett typgodkännande.

– En bil kan vara utrustad på ett sätt som gör att en viss typ av krok inte får plats. Det kan vara skrymmande utrustningspaket eller till exempel dubbla utblås som gör att det inte finns plats under bilen. Men då finns det ofta ändå alternativ som kan monteras, exempelvis en dragkrok som inte kräver samma utrymme bakom stötfångaren.

En godkänd krok ska hålla en viss kvalitetsnivå, men det finns ändå ett brett utbud av premium- och budgetkrokar i olika prisklasser på marknaden.

– Dyrare premiumkrokar har ofta bättre material och ytbehandling. När det gäller dragkrokar installerade redan vid biltillverkarens ihopmontering av bilen så tas de fram tillsammans med tillverkaren av dragkroken vilket gör att de är optimala för en viss modell. Budgetkrokarna kan ha sämre stålkvalitet, det kan vara stor skillnad, berättar Daniel.

För de som äger en mindre bil som inte har någon dragvikt men som ändå har ett behov av att till exempel frakta en cykel eller två på en krok finns det en alternativ lösning. Det finns nämligen specialkrokar för enbart cykelhållare som kan eftermonteras, men bilen behöver fortfarande vara testad och typgodkänd för den specifika dragkroken även om bilen inte har godkännande för någon dragvikt hos Transportstyrelsen.

– I de fallen är det en profil på dragkulan som gör att det inte går att lägga på en vanlig draghandske. Det är bara vissa hållare som går att sätta på. Men det är viktigt att hålla kolla på det maximalt tillåtna kultrycket så man inte överskrider det, förklarar Daniel.

Fakta.Din bils uppgifter finns på Transportstyrelsens hemsida

På Transportstyrelsens hemsida, under ”E-Tjänster” och ”Mina sidor” finns uppgifter om just din bil och vad den får dra. Max släpvagnsvikt visar den högsta vikten i kilo för ett släpfordon med bromsanordning som får kopplas till fordonet. Denna vikt avser släpets bruttovikt (tjänstevikt plus last vid tillfället), och gäller oavsett förarens körkortsbehörighet. Om uppgifterna saknas får din bil inte dra släp.

Från och med 2013 behövs ingen registreringsbesiktning för eftermonterad dragkrok på EU-typgodkända person­bilar. Men att avtagbara och elektriskt infällbara krokar måste kunna tas av och fällas in för att bli godkända i kommande besiktningar beror på att krokarna påverkar krockzoner i bakvagnen och krockzonerna fungerar alltid bäst med infälld/avmonterad krok.

Fakta.Tolka släpvagnsvikten rätt

Max släpvagnsvikt: Så mycket som ett släp plus last får väga maximalt efter just den bilen.

Max släpvikt obromsad: Så mycket som ett obromsat släp plus last får väga maximalt för att man ska få åka 80 km/h. Svenskregistrerade obromsade släp får inte ha en totalvikt över 750 kilo. Regeln kom på 60-talet.

Släpets högsta tillåtna totalvikt vid körkortsbehörighet B: Så hög får släpets totalvikt vara med vanlig körkortsbehörighet B.

Släpets högsta tillåtna totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: Så hög får totalvikten vara med en utökad körkortsbehörighet B. Dock får bilens maximala släpvagnsvikt inte överskridas.

Max vikt för släpärra: Så mycket som ett släp med stel dragstång och centralt placerad axel (ej styraxel) plus last får väga maximalt.

Läs fler artiklar från DN Motor

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Stalker-app marknadsförs på sociala medier – med missvisande påståenden

Ekonomi december 7, 2025
7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

Netanyahu: Andra fasen i vapenvilan snart här

Netanyahu: Andra fasen i vapenvilan snart här

december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

december 7, 2025
Samuelsson tvåa – seger för Fillon Maillet

Samuelsson tvåa – seger för Fillon Maillet

december 7, 2025
Emma Bouvin: Syrien efter diktatorns fall är fullt av problem – och hopp

Emma Bouvin: Syrien efter diktatorns fall är fullt av problem – och hopp

december 7, 2025
Gabriel Zetterström: De var färre än tidigare – men Salemmarschens återuppståndelse är ingen liten sak

Gabriel Zetterström: De var färre än tidigare – men Salemmarschens återuppståndelse är ingen liten sak

december 7, 2025

Senaste Nytt

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 7, 2025
Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?