Påskveckan är, tillsammans med veckan före jul och midsommarveckan, den vecka där försäljningen inom dagligvaruhandeln ökar som mest. Det skriver branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i ett pressmeddelande. I fjol ökade försäljningen med cirka 15 procent under påskveckan. Veckan efter påsk gick försäljningen ner med fem procent.

– Försäljningen inför högtider som påsk, jul och midsommar är på många sätt avgörande för dagligvaruhandelsbranschen. De låga prismarginalerna gör att butikerna är sårbara om försäljningsvolymen går ner, säger Karin Brynell.

Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro.

– Det finns en generell oro i vår omvärld och det man har sett de senaste åren är att människor med en mindre plånbok prioriterar annorlunda. Under tidigare inflationsperioder har försäljningen gått ner så det finns även en oro inom branschen, säger Karin Brynell.

Trots detta lär påskfirandet fortsatt vara prioriterat då högtider historiskt tenderar att öka konsumtionen, menar Karin Brynell. 2023 ökade försäljningen under påskveckan med 12 procent trots ett pressat ekonomiskt läge.

Siffror från Svensk Dagligvaruhandel visar att färsk fisk och skaldjur är den kategori som ökar mest under påsken då försäljningen stiger med 289 procent jämfört med en vanlig vecka. Vilket motsvarar en ökning på 126 miljoner kronor. Konserverad fisk, som sill och ansjovis, ökar med 174 procent, motsvarande 78 miljoner kronor.

Under påskveckan äter svenska hushåll cirka 4 000 ton ägg, vilket är nästan dubbelt så mycket som under en vanlig vecka. Och till skillnad från många andra varor har äggen gått ner i pris. Detta då det för första gången på flera år inte är brist på ägg i Sverige inför påsken. Äggpriserna i mars var, enligt Statistikmyndigheten SCB, en procent lägre än samma månad i fjol.

Även chokladförsäljningen ökar mycket under påsken. I fjol såldes det chokladkonfektyr för 55 miljoner kronor mer under påskveckan jämfört med en normal vecka. Chokladen är en av de varorna som ökat mest i pris inför påsken och är cirka 30 procent dyrare än i fjol. Orsaken till det är bristen på kakao i världen.

– Choklad är en sådan kategori där man kan tänka att folk tycker att det blivit för dyrt. Däremot har till exempel ägg gått ner i pris vilket även det är en vara vars försäljning tenderar att öka kring högtider, säger Karin Brynell.

Fakta.Svensk Dagligvaruhandel

Är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Deras medlemmar är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Deras uppgift är att tillvarata och främja medlemsföretagens gemensamma intressen i näringspolitiska frågor och att företräda dem i frågor av gemensamt intresse inför stat, myndigheter, organisationer, EU och andra internationella organ.

Share.
Exit mobile version