Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

december 7, 2025
Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på
Ekonomi

Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på

Den förra miljöbonusen för laddbara bilar togs bort 2022. Nu är en ny premie på gång att införas i januari 2026. Om den tidigare bonusen var mer allmänt riktad, så ska den nya vara snävare.

Naturvårdsverkets förslag innebär en elbilspremie för både nya och begagnade elbilar, riktad till hushåll med lägre inkomster som bor i landsbygdskommuner eller andra områden med sämre tillgång till kollektivtrafik. Totalt berörs 177 kommuner. Bonusen ska, enligt förslaget, uppgå till 54 000 kronor för den som köper en ny eller begagnad elbil.

”Att snabba på elektrifieringen av transporterna och underlätta även för hushåll med svagare ekonomi och begränsad tillgång till kollektivtrafik att ställa om från fossila bränslen, är en viktig åtgärd”, skriver regeringen i ett pressmeddelande kring satsningen.

Samtidigt som en ny premie är på gång, finns det andra medel som är aktuella i samband med elbilar och laddpunkter för såväl privatpersoner som företag och organisationer:

Skrotningspremie

Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor, samtidigt som de köper eller leasar en elbil, kan ansöka hos Boverket om en skrotningspremie. När denna infördes var beloppet 10 000 kronor men det höjdes till 25 000 kronor under våren 2025. Perioden för premien förlängdes i samma veva till den 31 oktober i år.

Utförandet och villkoren kring premien har dock fått kritik från flera håll, bland annat för att få utnyttjar premien. Riksförbundet M Sverige menar exempelvis att en skrotningspremie borde omfatta fler och att den borde gälla utan krav på köp av elbil, för att på så sätt föryngra fordonsflottan.

– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil, har förbundets Carl-Erik Stjernvall tidigare sagt.

Installation av laddstolpar

Naturvårdsverket medfinansierar större publik laddinfrastruktur och det finns möjlighet för exempelvis företag att få stöd genom det så kallade Klimatklivet. För företag, organisationer och bostadsrättsföreningar finns det ytterligare möjlighet att ansöka om mindre stöd från Naturvårdsverket, via ”Ladda bilen”.

Bidraget gör det möjligt att satsa på laddstationer vid bostäder och arbetsplatser, för boende, respektive anställda och det täcker upp till 50 procent av kostnaderna, med ett maxbelopp på 15 000 kronor per laddpunkt.

Stöden från Naturvårdsverket gäller inte dig som privatperson, men här finns i stället möjlighet att göra skatteavdrag för grön teknik, där installation av laddningspunkt till elfordon ingår. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Det fungerar på liknande sätt som rot- och rutavdraget – du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen och företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket.

Köp av lätt lastbil

Den som köper en lätt ellastbil har kunnat få upp till 40 000 kronor i stöd per lastbil, detta som ett led i att få ned utsläppen från vägtransporterna. Stödet skulle gälla till och med den 30 september men i regeringens budgetsatsning finns det en tvåårig förlängning av möjligheten att ansöka om stödet, då ansökningstrycket varit stort.

Klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar har föreslagits att få ett tillskott på 700 miljoner kronor för utbetalningar under 2027 och 800 miljoner under 2028. Ansökan görs hos Energimyndigheten.

Ladda på din arbetsplats

Beskattningen av fri elbilsladdning är tillfälligt slopad till och med sista juni 2026, för personbil, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel. Regeringen har dock öppnat för att detta ska bli permanent. Du som anställd slipper förmånsbeskattas för elförbrukningen när du laddar vid en laddpunkt tillhandahållen av arbetsgivaren, på din arbetsplats.

Från 1 juli 2026 kan det också bli möjligt för den som har en laddhybrid som förmånsbil att få avdrag för drivmedel vid tjänsteresor, även om bilen laddats på arbetsplatsen utan att du själv betalat för elen.

Fakta.Så har elbilen premierats genom åren

Det har funnits olika ekonomiska incitament för att få fler att köpa elbil genom åren, som mötts av såväl tummen upp som kritik.

Den så kallade supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, som började gälla den 1 januari 2012, var en av de första premierna för att stimulera köp av elbilar och laddhybrider. Enligt en studie från Svenska miljöinstitutet, IVL, var premien orsak till en av tre laddhybrider som började rulla på våra vägar till och med 2015. Samtidigt som två av tre alltså hade införskaffats även utan premien, konstaterar IVL.

Det så kallade bonus/malus-systemet tog vid 2018. Tanken: ge bonus till de som skaffade en bil med låga utsläpp och straff, malus, i form av tuffare beskattning för bilar med höga utsläpp. Den som köpte en elbil kunde få upp till 70 000 kronor i bonus. Det var en bonus som visade sig bli populär och de avsatta medlen tog till och med slut och mer pengar fick skjutas till, i och med ökad försäljning av laddbara bilar.

Den 8 november 2022 upphörde dock själva bonus-delen. Regeringen motiverade det med att ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil”.

Beslutet möttes av protester från såväl branschen som olika miljöorganisationer som menade att det var ett steg i fel riktning gällande elektrifieringen. Efter att privatpersoner drivit försäljningen av elbilar uppåt, de stod för 56 procent av de nya elbilarna 2022, började kurvan peka nedåt under 2023, till en andel på 33 procent, enligt Mobility Sweden. De menade att det berodde på, förutom slopad klimatbonus, lågkonjunktur och tuffare ekonomiskt läge med högre räntor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

7 motorklappar att lägga under granen

7 motorklappar att lägga under granen

Ekonomi december 6, 2025
Ny Mazda – där inget är sig likt

Ny Mazda – där inget är sig likt

Ekonomi december 6, 2025
Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Uppror mot elavgifterna – Göteborg kräver undantag för lägenheter

Ekonomi december 6, 2025
Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Så mycket spenderar svenskarna på julklappar

Ekonomi december 6, 2025
Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Strid om bostadsbyggandet – småhus eller höghus i framtidens Stockholm?

Ekonomi december 5, 2025
Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Unibet anordnade pokerturnering med misstänkt illegal spelklubb

Ekonomi december 5, 2025
”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

”Bostadsmarknaden kör rakt in i vintermörkret”

Ekonomi december 5, 2025
Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Oskäliga höjningar av nätavgiften kan fortsätta i två år till

Ekonomi december 4, 2025
Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Carl Johan von Seth: Till slut får vi lite, lite lägre priser

Ekonomi december 4, 2025

Redaktörens Val

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

Qatar: Kritiskt ögonblick för vapenvilan

december 7, 2025
Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

Orörd romersk sarkofag förvånade arkeologer i Budapest

december 6, 2025
Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

Henne vill japanerna ha som kejsarinna – men lagen sätter stopp

december 6, 2025
Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

Mardrömsbilder inför JVM – stjärnan skadad

december 6, 2025
Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

Israel slänger ut våldsamma bosättare på Västbanken

december 6, 2025

Senaste Nytt

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

80-plussare tvingas klippa gräset i Danderyd

december 6, 2025
Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

Isobel Hadley-Kamptz: Pete Hegseth måste vara världens sämsta chef

december 6, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

december 6, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?