Den förra miljöbonusen för laddbara bilar togs bort 2022. Nu är en ny premie på gång att införas i januari 2026. Om den tidigare bonusen var mer allmänt riktad, så ska den nya vara snävare.
Naturvårdsverkets förslag innebär en elbilspremie för både nya och begagnade elbilar, riktad till hushåll med lägre inkomster som bor i landsbygdskommuner eller andra områden med sämre tillgång till kollektivtrafik. Totalt berörs 177 kommuner. Bonusen ska, enligt förslaget, uppgå till 54 000 kronor för den som köper en ny eller begagnad elbil.
”Att snabba på elektrifieringen av transporterna och underlätta även för hushåll med svagare ekonomi och begränsad tillgång till kollektivtrafik att ställa om från fossila bränslen, är en viktig åtgärd”, skriver regeringen i ett pressmeddelande kring satsningen.
Samtidigt som en ny premie är på gång, finns det andra medel som är aktuella i samband med elbilar och laddpunkter för såväl privatpersoner som företag och organisationer:
Skrotningspremie
Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor, samtidigt som de köper eller leasar en elbil, kan ansöka hos Boverket om en skrotningspremie. När denna infördes var beloppet 10 000 kronor men det höjdes till 25 000 kronor under våren 2025. Perioden för premien förlängdes i samma veva till den 31 oktober i år.
Utförandet och villkoren kring premien har dock fått kritik från flera håll, bland annat för att få utnyttjar premien. Riksförbundet M Sverige menar exempelvis att en skrotningspremie borde omfatta fler och att den borde gälla utan krav på köp av elbil, för att på så sätt föryngra fordonsflottan.
– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil, har förbundets Carl-Erik Stjernvall tidigare sagt.
Installation av laddstolpar
Naturvårdsverket medfinansierar större publik laddinfrastruktur och det finns möjlighet för exempelvis företag att få stöd genom det så kallade Klimatklivet. För företag, organisationer och bostadsrättsföreningar finns det ytterligare möjlighet att ansöka om mindre stöd från Naturvårdsverket, via ”Ladda bilen”.
Bidraget gör det möjligt att satsa på laddstationer vid bostäder och arbetsplatser, för boende, respektive anställda och det täcker upp till 50 procent av kostnaderna, med ett maxbelopp på 15 000 kronor per laddpunkt.
Stöden från Naturvårdsverket gäller inte dig som privatperson, men här finns i stället möjlighet att göra skatteavdrag för grön teknik, där installation av laddningspunkt till elfordon ingår. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Det fungerar på liknande sätt som rot- och rutavdraget – du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen och företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket.
Köp av lätt lastbil
Den som köper en lätt ellastbil har kunnat få upp till 40 000 kronor i stöd per lastbil, detta som ett led i att få ned utsläppen från vägtransporterna. Stödet skulle gälla till och med den 30 september men i regeringens budgetsatsning finns det en tvåårig förlängning av möjligheten att ansöka om stödet, då ansökningstrycket varit stort.
Klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar har föreslagits att få ett tillskott på 700 miljoner kronor för utbetalningar under 2027 och 800 miljoner under 2028. Ansökan görs hos Energimyndigheten.
Ladda på din arbetsplats
Beskattningen av fri elbilsladdning är tillfälligt slopad till och med sista juni 2026, för personbil, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel. Regeringen har dock öppnat för att detta ska bli permanent. Du som anställd slipper förmånsbeskattas för elförbrukningen när du laddar vid en laddpunkt tillhandahållen av arbetsgivaren, på din arbetsplats.
Från 1 juli 2026 kan det också bli möjligt för den som har en laddhybrid som förmånsbil att få avdrag för drivmedel vid tjänsteresor, även om bilen laddats på arbetsplatsen utan att du själv betalat för elen.















