Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Martin Kolk: Ni talar om en kyrktrend bland unga – men den stämmer inte

Martin Kolk: Ni talar om en kyrktrend bland unga – men den stämmer inte

november 19, 2025
Fyra från Sverige döms efter mordförsök i Norge i Foxtrots inbördeskrig

Fyra från Sverige döms efter mordförsök i Norge i Foxtrots inbördeskrig

november 19, 2025
Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

november 19, 2025
Sanna: Plötsligt är folk experter på extremt underliga områden

Sanna: Plötsligt är folk experter på extremt underliga områden

november 19, 2025
Nya snövarningar från SMHI: ”Gäller att se upp”

Nya snövarningar från SMHI: ”Gäller att se upp”

november 19, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på
Ekonomi

Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Elbilar – bonusar och avdrag att ha koll på

Den förra miljöbonusen för laddbara bilar togs bort 2022. Nu är en ny premie på gång att införas i januari 2026. Om den tidigare bonusen var mer allmänt riktad, så ska den nya vara snävare.

Naturvårdsverkets förslag innebär en elbilspremie för både nya och begagnade elbilar, riktad till hushåll med lägre inkomster som bor i landsbygdskommuner eller andra områden med sämre tillgång till kollektivtrafik. Totalt berörs 177 kommuner. Bonusen ska, enligt förslaget, uppgå till 54 000 kronor för den som köper en ny eller begagnad elbil.

”Att snabba på elektrifieringen av transporterna och underlätta även för hushåll med svagare ekonomi och begränsad tillgång till kollektivtrafik att ställa om från fossila bränslen, är en viktig åtgärd”, skriver regeringen i ett pressmeddelande kring satsningen.

Samtidigt som en ny premie är på gång, finns det andra medel som är aktuella i samband med elbilar och laddpunkter för såväl privatpersoner som företag och organisationer:

Skrotningspremie

Privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor, samtidigt som de köper eller leasar en elbil, kan ansöka hos Boverket om en skrotningspremie. När denna infördes var beloppet 10 000 kronor men det höjdes till 25 000 kronor under våren 2025. Perioden för premien förlängdes i samma veva till den 31 oktober i år.

Utförandet och villkoren kring premien har dock fått kritik från flera håll, bland annat för att få utnyttjar premien. Riksförbundet M Sverige menar exempelvis att en skrotningspremie borde omfatta fler och att den borde gälla utan krav på köp av elbil, för att på så sätt föryngra fordonsflottan.

– Regeringen måste släppa villkoren helt och hållet. Det är en fantasi att de flesta bilägare skulle gå direkt från skrotfärdig bil till elbil, har förbundets Carl-Erik Stjernvall tidigare sagt.

Installation av laddstolpar

Naturvårdsverket medfinansierar större publik laddinfrastruktur och det finns möjlighet för exempelvis företag att få stöd genom det så kallade Klimatklivet. För företag, organisationer och bostadsrättsföreningar finns det ytterligare möjlighet att ansöka om mindre stöd från Naturvårdsverket, via ”Ladda bilen”.

Bidraget gör det möjligt att satsa på laddstationer vid bostäder och arbetsplatser, för boende, respektive anställda och det täcker upp till 50 procent av kostnaderna, med ett maxbelopp på 15 000 kronor per laddpunkt.

Stöden från Naturvårdsverket gäller inte dig som privatperson, men här finns i stället möjlighet att göra skatteavdrag för grön teknik, där installation av laddningspunkt till elfordon ingår. Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Det fungerar på liknande sätt som rot- och rutavdraget – du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen och företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket.

Köp av lätt lastbil

Den som köper en lätt ellastbil har kunnat få upp till 40 000 kronor i stöd per lastbil, detta som ett led i att få ned utsläppen från vägtransporterna. Stödet skulle gälla till och med den 30 september men i regeringens budgetsatsning finns det en tvåårig förlängning av möjligheten att ansöka om stödet, då ansökningstrycket varit stort.

Klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar har föreslagits att få ett tillskott på 700 miljoner kronor för utbetalningar under 2027 och 800 miljoner under 2028. Ansökan görs hos Energimyndigheten.

Ladda på din arbetsplats

Beskattningen av fri elbilsladdning är tillfälligt slopad till och med sista juni 2026, för personbil, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel. Regeringen har dock öppnat för att detta ska bli permanent. Du som anställd slipper förmånsbeskattas för elförbrukningen när du laddar vid en laddpunkt tillhandahållen av arbetsgivaren, på din arbetsplats.

Från 1 juli 2026 kan det också bli möjligt för den som har en laddhybrid som förmånsbil att få avdrag för drivmedel vid tjänsteresor, även om bilen laddats på arbetsplatsen utan att du själv betalat för elen.

Fakta.Så har elbilen premierats genom åren

Det har funnits olika ekonomiska incitament för att få fler att köpa elbil genom åren, som mötts av såväl tummen upp som kritik.

Den så kallade supermiljöbilspremien på 40 000 kronor, som började gälla den 1 januari 2012, var en av de första premierna för att stimulera köp av elbilar och laddhybrider. Enligt en studie från Svenska miljöinstitutet, IVL, var premien orsak till en av tre laddhybrider som började rulla på våra vägar till och med 2015. Samtidigt som två av tre alltså hade införskaffats även utan premien, konstaterar IVL.

Det så kallade bonus/malus-systemet tog vid 2018. Tanken: ge bonus till de som skaffade en bil med låga utsläpp och straff, malus, i form av tuffare beskattning för bilar med höga utsläpp. Den som köpte en elbil kunde få upp till 70 000 kronor i bonus. Det var en bonus som visade sig bli populär och de avsatta medlen tog till och med slut och mer pengar fick skjutas till, i och med ökad försäljning av laddbara bilar.

Den 8 november 2022 upphörde dock själva bonus-delen. Regeringen motiverade det med att ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar vara jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil”.

Beslutet möttes av protester från såväl branschen som olika miljöorganisationer som menade att det var ett steg i fel riktning gällande elektrifieringen. Efter att privatpersoner drivit försäljningen av elbilar uppåt, de stod för 56 procent av de nya elbilarna 2022, började kurvan peka nedåt under 2023, till en andel på 33 procent, enligt Mobility Sweden. De menade att det berodde på, förutom slopad klimatbonus, lågkonjunktur och tuffare ekonomiskt läge med högre räntor.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

Ekonomi november 19, 2025
Journalisten som granskat börsbolaget: ”Har varit jobbigt”

Journalisten som granskat börsbolaget: ”Har varit jobbigt”

Ekonomi november 18, 2025
Felicia Åkerman: Svensk börs-vd anhållen – så påverkas småspararna

Felicia Åkerman: Svensk börs-vd anhållen – så påverkas småspararna

Ekonomi november 18, 2025
Börs-vd anhållen – 100 miljoner frysta efter tillslag

Börs-vd anhållen – 100 miljoner frysta efter tillslag

Ekonomi november 18, 2025
Simon Campanello: Därför kallar AI-nestorn Chat GPT för en återvändsgränd

Simon Campanello: Därför kallar AI-nestorn Chat GPT för en återvändsgränd

Ekonomi november 18, 2025
Motorn hackar men krogen och hotellen drar Göteborg ur lågkonjunkturen

Motorn hackar men krogen och hotellen drar Göteborg ur lågkonjunkturen

Ekonomi november 18, 2025
Milt och blåsigt talar för stabil elvinter

Milt och blåsigt talar för stabil elvinter

Ekonomi november 18, 2025
Tågen i Finland håller tidtabellen bättre än de svenska

Tågen i Finland håller tidtabellen bättre än de svenska

Ekonomi november 17, 2025
Fler restauranger i konkurs – nya öppnar i tufft läge

Fler restauranger i konkurs – nya öppnar i tufft läge

Ekonomi november 17, 2025

Redaktörens Val

Fyra från Sverige döms efter mordförsök i Norge i Foxtrots inbördeskrig

Fyra från Sverige döms efter mordförsök i Norge i Foxtrots inbördeskrig

november 19, 2025
Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

Hyreshushåll betalar störst andel för boendet

november 19, 2025
Sanna: Plötsligt är folk experter på extremt underliga områden

Sanna: Plötsligt är folk experter på extremt underliga områden

november 19, 2025
Nya snövarningar från SMHI: ”Gäller att se upp”

Nya snövarningar från SMHI: ”Gäller att se upp”

november 19, 2025
Augustnominerade Kristian Fredén skriver nästan misstänkt bra om sorg

Augustnominerade Kristian Fredén skriver nästan misstänkt bra om sorg

november 19, 2025

Senaste Nytt

Man kallade till väpnad strid mot polis – nu inleds rättegången

Man kallade till väpnad strid mot polis – nu inleds rättegången

november 19, 2025
Ukraina: Minst nio dödade i en rysk attack

Ukraina: Minst nio dödade i en rysk attack

november 19, 2025
Susanne Nyström: Arbetsgivarna älskar friskvårdsbidraget – som anställd hatar jag det

Susanne Nyström: Arbetsgivarna älskar friskvårdsbidraget – som anställd hatar jag det

november 19, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?