Prognossänkningen görs som en följd av fortsatt tuffa marknadsförhållanden, uppger Polestar.

För helåret 2024 spår nu Polestar en procentuell nedgång i intäkterna med ”mid-teens” och en negativ bruttomarginal omkring samma nivå som helåret 2023, eftersom fjärde kvartalets produktmix var negativt påverkad av att det såldes färre Polestar 3 och Polestar 4 än väntat.

Tidigare förväntningar var att intäkterna 2024 skulle bli på en liknande nivå som under 2023 och att bruttomarginalen skulle bli positiv under fjärde kvartalet.

I den amerikanska förhandeln föll Polestar-aktien närmare 11 procent på beskedet.

Samtidigt redovisar Polestar siffror för det tredje kvartalet, då intäkterna sjönk med 10 procent till 551 miljoner dollar med ett nettoresultat på minus 323 miljoner dollar och ett justerat ebitda-resultat på minus 180 miljoner dollar. Bruttomarginalen var minus 1,4 procent under kvartalet.

Polestar hänvisar intäktsnedgången i tredje kvartalet till lägre volymer, en konkurrensutsatt marknad med större rabatter och en försening i försäljningen av nya bilar. Polestar sålde 12 548 bilar under det tredje kvartalet, vilket motsvarar en nedgång om 8 procent jämfört med motsvarande kvartal 2023.

”En solid orderingång för nya modeller under den senare delen av det fjärde kvartalet ger signaler om en uppmuntrande start på 2025”, skriver Polestar i pressmeddelandet.

Framåtblickande har Polestar som mål att nå en årlig försäljningsvolymtillväxt om 30–35 procent för perioden 2025–2027, och ett positivt justerat ebitda 2025.

Det framgår av ett separat pressmeddelande.

Vidare räknar Polestar med ett positivt fritt kassaflöde efter investeringar 2027.

Det framgår också att bolaget planerar för en Polestar 7, som ska vara en mindre SUV i premiumsegmentet och som ska byggas i Europa.

Polestar avser också fortsätta arbeta med Geely kring nytt kapital och skuldfinansiering.

Share.
Exit mobile version