Den muslimske asylsökande Ali Al-Shakati fick snabbt skulden på sociala medier för det vidriga dådet i brittiska Southport då tre flickor dödades. Problemet var bara att Ali Al-Shakati inte fanns. Det började som ett rykte på X som fick fart efter att bland annat en webbsida vid namn Channel3 Now publicerade det.

Historien om Channel3 Now är en stilstudie i hur desinformation sprids på nätet.

Mediakanalen startade 2012 som ett ryskspråkigt YouTube-konto om i huvudsak motorsport, visar en genomgång från den brittiska tidningenThe Telegraph.

Efter några års inaktivitet återuppstod kontot plötsligt, bytte namn till Funny Hours, blev engelskspråkigt och spred bland annat våldsamma djurvideos och klipp om fotboll. För några år sedan bytte det namn till Channel3 Now, startade en webbsida och började publicera mer nyhetslikt material om exempelvis mordfall. Vem som nu äger sidan är oklart.


Det är inte utan att man kommer att tänka på Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallersteins uttalande i TV4:s Kalla Fakta om att ”Man delar inte ut heroin på skolgården, utan man börjar med cigaretter.

The Telegraphs spår leder till så väl Pakistan, Litauen och Kanada. Samtidigt säger Stephen Hutchings, professor i ryska studier som har inriktat sig på frågor om anti-desinformation, till The Telegraph att det finns ”klara bevis” på någon länk till Ryssland.

Så här ser desinformation inte sällan ut: Rysslandskopplad, men med otydlig avsändare.

Denna desinformation är typisk även när det gäller val av ämnen. ”De här påverkansoperationerna riktas in på en ideologisk cocktail som är anti hbtq, anti invandring, anti EU och anti liberal demokrati.” sa Ingrid Carlberg, författare som skrivit om ryska trollfabriker, till DN inför EU-parlamentsvalet.

Men historien om Channel3 Now är inte bara belysande för att den visar på Rysslands roll i spridningen av desinformation. Den illustrerar även hur konton, oavsett om de är ryskkopplade eller inte, börjar med eller blandar relativt oskyldigt material.

Konton som blivit stora genom att fokusera på exempelvis fotboll eller lättklädda kvinnor börjar plötsligt posta politisk desinformation. Det har skapats en marknad kring folk som skapar konton i syfte att sälja dem vidare om de får 100 000 följare, berättar The Economist i en artikel om desinformation som skrevs innan händelsen i Southport.

Det är inte utan att man kommer att tänka på Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallersteins uttalande i TV4:s Kalla Fakta om att ”Man delar inte ut heroin på skolgården, utan man börjar med cigaretter. Sen jobbar man sig ned i sitt drogberoende”.

Den europeiska ytterhögern är fast i betydligt starkare grejer än ryska cigaretter.

Läs mer:

Anna Hedenmo: När jag såg Åkessons iskalla leende fick jag nog

Isobel Hadley-Kamptz: Republikanerna är ett jättekonstigt parti och JD Vance är deras kille

Share.
Exit mobile version