Försäljningen av elbilar har sjunkit med cirka 15 procent från juli förra året. Även andelen elfordon av de nyregistrerade bilarna har minskat, visar ny statistik från Mobility Sweden.

Regeringens upp- och nedvända klimatpolitik gör denna utveckling väntad. Den har gjort det billigare att köra på fossila bränslen genom att sänka drivmedelsskatterna och reduktionsplikten, samtidigt som den slopade klimatbonusen har gjort det dyrare att köpa elbil.

Lågkonjunkturen och höga räntor bidrar också, även om det dåliga ekonomiska läget snarare borde vara ett skäl att stötta omställningen ytterligare.


Vill man åtgärda detta kan man titta på Frankrike, där hushåll med lägre inkomster får mer stöd än hushåll med höga inkomster vid köp av elbil.

Att regeringen bromsar elbilsförsäljningen är särskilt förvånande med tanke på retoriken. ”Elektrifiering av transportsektorn är central för att nå Sveriges klimatmål och är viktig för industrins konkurrenskraft”, har infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) slagit fast.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och energiminister Ebba Busch (KD) lyfter också ständigt hur central elektrifieringen är. Det har de helt rätt i. Sverige är på väg att missa EU:s mål om att sänka utsläppen till 2030, bland annat på grund av transporterna. Om inte EU når klimatmålen, hur ska vi då påverka Kina och USA att göra det?

Elbilsstödet är dock inte perfekt. Det har kritiserats för att vara dålig fördelningspolitik och gynna höginkomsttagare.

Vill man åtgärda detta kan man titta på Frankrike, där hushåll med lägre inkomster får mer stöd än hushåll med höga inkomster vid köp av elbil. Det är en bättre åtgärd än att ladda ur hela stödet.

Regeringen behöver inte svika klimatet nu när utsläppsminskningar behövs som mest.

Läs mer:

Elias Rosell: Eko eller ej – valet behöver inte stå mellan svält och massutdöende

Ledare: Extremväder har blivit det nya normala – var är planen?

Share.
Exit mobile version