Att entreprenören Elon Musk står USA:s tillträdande president Donald Trump nära har nog undgått få. Musk poserar på fotografier med familjen Trump, syns ofta i hans hem Mar-a-Lago och har fått en befattning i Trumps administration – att rensa upp i byråkratin och kapa onödiga statliga utgifter.

Men det finns ett område som kan orsaka turbulens i Musks och Trumps relation: Kina. Trump har lovat att han ska gå hårt åt Kina från dag ett som president och höja tullarna på kinesiska varor.

Frågan är vad miljardären Elon Musk tycker om det. Han har stora ekonomiska intressen i Kina där han investerat många miljarder. Och han har odlat kontakter med högt uppsatta i det kinesiska kommunistpartiet. Musk har särskilt en nära relation med Kinas näst mäktigaste man – premiärminister Li Qiang. Han var partisekreterare i Shanghai när Musks elbilsföretag Tesla 2017 började förhandla om bygget av en fabrik där.

Det gick ovanligt snabbt och Tesla behandlades förmånligt. Redan 2019 stod fabriken färdig, finansierad med förmånliga lån på 1,4 miljarder dollar (15 miljarder kronor) från kinesiska statliga banker, enligt Financial Times. Dessutom fick Tesla en skattesubvention, och tilläts som första utländska bilföretag som bygga en fabrik i Kina utan att involvera en lokal kinesisk partner.

Nu är fabriken i Shanghai Teslas största sett till antalet tillverkade bilar. Tesla har dessutom inlett bygget av ytterligare en fabrik i Shanghai. Lägg till det att Kina är det land, utanför USA, där Tesla säljer flest bilar. Om USA höjer tullarna mot Kina är det sannolikt att Peking svarar – vilket kan drabba Tesla. Tullarna kan dessutom slå mot Tesla i sig, om inte bolaget får ett undantag. En stor del av tillverkningen i Shanghai går på export.

Musk har flera gånger visat att han känner sig välkommen i Kina. I inlägg på X har han manifesterat sin uppskattning gentemot den kinesiska regeringen för att den stöder Teslas affärer. Och i en intervju med Business Insider har han sagt att de kinesiska ledarna ”verkligen verkar bry sig om hur folket mår”.  Musk har till och med fått visa upp en Teslabil innanför det muromgärdade komplexet Zhongnanhai, i Peking, där kommunistpartiets ledare håller till.

Musks framgångsrika karriär som entreprenör möts av beundran i Kina. Han ses som sinnebilden av den amerikanska drömmen. Till och med hans mamma Maye Musk, 76, har vunnit kinesernas hjärtan. Som modell åker hon regelbundet till Kina. Så sent som i november i år var Maye Musk i Shanghai och lanserade en kinesisk madrasstillverkare. Maye Musk har även gjort reklam för det kinesiska modebolaget Juzuis kläder. Sedan hennes memoarer kom ut på kinesiska har Maye Musks popularitet ökat i kinesiska sociala medier. För dem symboliserar hon ett starkt föräldraskap.

I Kina närs nu förhoppningar om att Musks affärsintressen i landet ska få honom att övertyga Trump om en mildare politik gentemot Kina. Det statliga propagandaorganet Folkets Dagblad prisade nyligen i en kommenterande artikel Teslas fabrik i Shanghai. Den är ett bevis på att nära förbindelser med Kina är bra för USA och att det inte finns några vinnare i ett handelskrig, resonerar artikelförfattaren.

Men Scott Kennedy, Kinaanalytiker vid tankesmedjan CSIS, är inte övertygad om att Musk blir den brobryggare mellan Kinas kommunistparti och Trump som en del hoppas.

– Jag förstår att det finns en tro på att Musk kan vara en bro för kommunikation, givet Teslas närvaro i Kina. Men Musk har flera företag och X har till exempel inte tillgång till den kinesiska marknaden. Jag tror diskussionen runt Musk handlar mer om hopp än om analys.

Relationen mellan Musk och Kina är onekligen komplex. Musk driver också bolag i USA inom bland annat solenergi och batterier. Båda är områden där Kina med hjälp av statliga subventioner är världsledande. De verksamheterna skulle kunna gynnas av en ”USA först”-politik med strafftullar mot Kina.

Vilket inflytande, om något, Musk får över Trumps Kinapolitik återstår att se. Om Trump har bestämt sig för för strafftullar är det inte säkert han lyssnar på någon.

Läs mer: Därför har Elon Musk ett komplicerat förhållande till hemlandet Sydafrika

Fakta.Världens rikaste man

Elon Musk är storägare i rymdföretaget SpaceX, elbilstillverkaren Tesla, X, the Boring Company (infrastruktur), xAI, Neuralink och Open AI.

Med en förmögenhet på 323 miljarder dollar rankas han som världens rikaste man, enligt affärsmagasinet Forbes granskning i november i år.

Elon Musk föddes 1971 i i Pretoria i Sydafrika.

Hans pappa är sydafrikansk ingenjör i gruvnäringen och mamman är en modell från Kanada.

Föräldrarna skilde sig 1980 och Musk levde därefter med sin pappa.

1988 tog Musk examen från en skola i Pretoria. Kort därefter emigrerade han till moderns hemland Kanada.

Share.
Exit mobile version