Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 7, 2025
Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » En mogen återhållsamhet präglar Eva Ströms dikter om sorg och död
Kultur

En mogen återhållsamhet präglar Eva Ströms dikter om sorg och död

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 25, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
En mogen återhållsamhet präglar Eva Ströms dikter om sorg och död

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Lyrik

Eva Ström

”Den underjordiska floden”

Albert Bonniers förlag, 56 sidor

Enligt grekisk mytologi finns i underjorden fem floder, varav en, Styx, markerar gränsen mellan de levandes och de dödas riken. Poeten Hesiodos berättar att gudarna hade för vana att svära eder på Styx vatten. För den som ljög blev straffet hårt. I ett helt år tvingades vederbörande ligga i dvala utan att andas, äta eller dricka, följt av ytterligare nio års bannlysning från aktiviteterna på Olympen.

Hur de antika grekerna tolkade myten vet jag inte. Men är det inte slående att dödsrikets vatten indirekt ger upphov till något som är så likt sorg? Först ett akut skede då kroppen slutar att fungera. Sedan ett längre och förvirrande då man tycker sig utestängd från den sociala gemenskapen, märkt av ödet att ha blivit ensam kvar. Gudomlig eller ej: livet efter en älskad människas bortgång kan mycket väl kännas som ett slags exil.

Eva Ströms diktbok ”Den underjordiska floden” rör sig genom båda dessa sorgens tidsstadier. Här undersöks det före och efter som i myten tar gestalt i Styx båda stränder. Ropen skallar från den ena sidan floden till den andra. ”Var färgerna så bjärta förr?”, undrar ett diktjag som rensar ur den dödas garderob. På ett annat ställe frågar Gud de ofödda barnen om de är säkra på att de vill födas: ”Vill ni verkligen bada i saltfloden/och känna saltet fräta mot varje sår i er hud?”

Bokens första två tredjedelar består nästan helt av tvåradiga strofer. Det får en att tänka på den klassiska persiska lyrikens ghazaler, en diktform som bygger på tvåradingar och som ofta tematiserar just längtan och förlust. Den grafiska likheten förstärker det intryck av djup historisk förankring som jag ofta får av Ströms poesi. Hennes dikter står i ständig kontakt med traditionen. Inte på ett onaturligt och klassicerande vis, utan tvärtom på ett sätt som får dem att kännas spänstiga. Som här, när perspektivet för en kort stund är den dödes:

Han ingick i skaran nu, av de oåtkomliga
Han visste inte att det skulle kännas så vanligt
som att vandra på en huvudstads gator
utan att ha något egentligt syfte
annat än att vara fullständigt genomskinlig
och betrakta molnen, sova, utan att behöva
någon sömn, aldrig lösa färdigt
det förbannade korsordet, aldrig mer gråta
Han hade inte förstått det. Att också tårarna
skulle försvinna ur icke-existensens sjö


Jag förhåller mig generellt sett avvaktande till botaniska motiv i svensk poesi (behöver detta land mer protestantisk naturlyrik?)

Lägg märke till rytmen, andningen, upprepningarna. Det är så snyggt! Och jag tycker mig ana ett slags mogen återhållsamhet. Dikterna står så nära sina förelöpare – från antikens gravdiktning och framåt – att de inte behöver trumfa dem med storslagen desperation. Hellre då en ödmjuk blick på tidens gång, på de existentiella frågor som aldrig kan få ett tillfredsställande svar: ”Hur kan de döda öppna och förlösa/så mycket/förvedad/kärlek?”

Ordet ”förvedad” ger en antydan om den rika förekomsten av träd i ”Den underjordiska floden”. Precis som i Ströms tidigare böcker tilldrar sig det mesta under pelarekarnas och bigarråträdens överinseende. Jag förhåller mig generellt sett avvaktande till botaniska motiv i svensk poesi (behöver detta land mer protestantisk naturlyrik?), men här fungerar de bra. Träden står ju i ett särskilt förbund med den utmätta tiden. Tack vare sina säsongsbetingade förluster och uråldriga stammar vet de mer än de flesta om att dö.

Och om att leva, för den delen: något man gör ”i den gröngnistrande världen”, ”under bok, under lind, under lönn”.

Läs fler texter av Rebecka Kärde och fler recensioner av aktuella böcker i DN Kultur

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025
Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Elin Cullhed: En av oss utsattes för övergreppet – skulden hamnade i oss båda

Kultur december 7, 2025
The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

The Hives visar varför deras dumrock är tajtast, snyggast och smartast

Kultur december 7, 2025
Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Ligetis bitvis groteska musik får en närmas meditativ karaktär

Kultur december 6, 2025

Redaktörens Val

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

december 7, 2025
Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

Ny pallplats för Magnusson: ”Ett coolt sätt”

december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

december 7, 2025
Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

Här får Sverige VM-brons – nästan 15 år för sent

december 7, 2025
Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

Sandra Stiskalo: Nu ska Liz Truss hämnas med en Trump-revolution

december 7, 2025

Senaste Nytt

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

december 7, 2025
Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

Svenska dubbelsuccén – Andersson vinnare i Norge

december 7, 2025
17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

17-åring efter morduppdraget: ”Nu var jag en hundragubbe – det är status”

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?