Det var hotfullt på Rusta häromveckan. Kunder började nästan slåss, de klättrade på varandra, ”det vältes kundkorgar och hyllor”. Väktare fick kallas in för att inte människor skulle klösa stylingverktyget Dyson dupe ur händerna på varandra.

Det var ju så billigt. Och ”influencers i hela Norden” har hyllat Dyson dupe på sociala medier, enligt Aftonbladet.

Något är rejält, fundamentalt fel här.

Vi höjer blicken. DN har i flera reportage visat att västvärldens konsumtion från Kina är i fullt sken. Varje dag flyger 88 fulla Boeing 777 från Kina till väst. Över en miljard paket, tillräckligt små för att undgå tull, skickades till USA i fjol. 2,3 miljarder till EU. Bara i oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter av de två kinesiska bolagen Temu och Shein.


Det finns välunderbyggda farhågor för att de kinesiska säljplattformarna kan användas för påverkansoperationer och spioneri.

Man kan skriva en lång lista med argument för varför det är dumt att köpa billiga kläder och prylar från Kina. Faktum är att en sådan lista är precis vad DN-artiklarna är: Personalen i fabrikerna far illa. Produkterna är giftiga och brandfarliga. Transporterna skadar klimatet.

Tillverknings-, försäljnings- och marknadsföringsmetoderna som de kinesiska bolagen använder snedvrider konkurrensen och slår ut svenska och europeiska företag. Just marknadsföringen är ofta falsk och lurar konsumenten.

Och inte minst: det finns välunderbyggda farhågor för att de kinesiska säljplattformarna kan användas för påverkansoperationer och direkt spioneri mot Sverige och väst. Pontus Johnson, professor och expert på cybersäkerhet, säger till DN att kinesiska företag enligt lag är tvungna att hjälpa staten med underrättelseinhämtning, och att de inte får berätta för kunden att de gör det.


Varför lyssnar vi på människor som säger åt oss att vårt liv blir bättre bara vi köper en Dyson dupe?

Men det finns ju ytterligare ett skäl till varför den nya konsumtionshetsen är så värdelöst sunkig. Låt oss återvända till Rustas parkeringsplats den där tidiga novembermorgonen. Vad har vi förvandlats till? Vill vi verkligen vara personen som fräser och sliter sig fram genom sina medmänniskor för att komma åt det sista billiga exemplaret av en Dyson dupe, stylingverktyget som hyllats av influencers i hela Norden?

Vill vi vara influencern som hyllar? Vill vi vara den som tar intryck av influencern? Varför lyssnar vi på människor som säger åt oss att vårt liv blir bättre bara vi köper en Dyson dupe på Rusta för några hundra kronor mindre än vanligt?

Några dagar har gått sedan det som kallas Black Friday. De kinesiska textilarbetarna i Panyu fortsätter att packa ”fast fashion” i flyglådor, för en vecka sedan uppmättes den varmaste novemberdagen som någonsin i Sverige och vi lever alla i tomhetens välde.

Läs också:

Annika Ström Melin: Därför får Jessika Roswall svårt att göra sin röst hörd som kommissionär i Bryssel

Isobel Hadley-Kamptz: 80 procent av alla som sjukskrivs för stress är kvinnor – säkert en ren slump?

Share.
Exit mobile version