Hösten 2023 visade det kinesiska bilmärket Yangwang en gigantisk suvmodell som kan köras både på el och bensin, och på vatten! Ja, den kan tyvärr inte tankas med vatten, men den flyter som en amfibiebil. Ungefär samtidigt som Volvo filade på andra uppdateringen av sin storsäljande suv XC60 (som nu bara har fått lite större pekskärm) kom alltså kinesiska Yangwang med en bil som flyter! Notera att det här är snart två år sedan. Framtiden fanns redan då i Kina.
I april hölls den stora bilsalongen i Shanghai och vi europeiska bilnördar kunde bara titta på med stora och avundsjuka ögon. Jösses så roligt de verkar ha där borta!
Audi visade nya elbilen E5 Sportback som inte bara ser häftigare ut än märkets europeiska modeller utan även tycks ha bättre prestanda och räckvidd. De europeiska Audi-bilarna ser ut som grå kostymnissar i jämförelse.
Även Volkswagen verkade tycka att det var roligt att visa sig i Kina och avtäckte tre konceptbilar som alla såg betydligt roligare ut och har mer avancerad teknik än de elbilar märket har lanserat i Europa hittills.
Statligt ägda MG visade suven X med pop up-strålkastare. Pop up-strålkastare! Det har vi här i Europa inte fått se sedan 1990-talet. Men på kinesiska marknaden funkar det tydligen. Den ser ut som en vild framtidsstudie, men uppges vara nära att sättas i fullskalig produktion.
Geely-ägda Volvo-kusinen Zeekr lanserade gigantiska suven 9X som utlovar lyx på samma nivå som Rolls-Royce till budgetpris. Glömde jag säga att den har ny självkörningsteknik och är en laddhybrid med världens längsta elektriska räckvidd på 38 mil? Det har den!
Kinesiska elbilsjätten BYD visade nya lyxmärket Denza vars första modell Z9 GT kan parallellparkera och köra på snedden som en krabba. Just Denza Z9 GT ser ut att bli en av få kinesiska bilnyheter som faktiskt ska komma till Europa.
Märket Roewe (jo det uttalas precis så som man tycker att det inte borde uttalas) premiärvisade en eldriven konceptbil som ska kunna konkurrera med Rolls-Royce och ser ut att vara hämtad rakt ur en serietecknad maffiagangsters garage.
Kort sagt: Det verkar vara roligt att köpa ny bil i Kina. Det finns många bra, intressanta och underhållande modeller att välja mellan och ingen kan klaga på att utvecklingen går långsamt.
Tyvärr är det här också ett tecken så tydligt som något på att vi här i Europa är kusinen från landet. Vi är lågprioriterade. Vi får inte direkt de senaste prylarna, utan kan bara se på när kinesiska bilköpare får vältra sig i ett bollhav fyllt av roliga och avancerade bilar.
Det bekräftas också av Volvo Cars som, i ett försök att rädda de dåliga affärerna, framöver ska prioritera amerikanska och kinesiska marknaderna. Volvo Cars kinesiska gren ska få större egenansvar och ska snart släppa en första eldriven modell med räckviddsförlängare, det vill säga just en sådan bil som många svenska Volvo-köpare skulle vilja ha.
Men vi får troligtvis vänta, kanske förgäves. Den europeiska bilmarknaden är iskall, det är i kinesiska bilhallar allt det roliga händer.