Den 7 december återinvigdes Notre-Dame och på middagen efteråt hade Sveriges statsministerfru Birgitta Ed Elon Musk till bordet. Det hade inte varit så konstigt, om det inte var för att Musk var där i egenskap av USA:s tillträdande presidents högra hand. I en osannolik kedja av händelser har en av bilvärldens mäktigaste ledare blivit bästa kompis med den som är på väg att bli världens mäktigaste statschef.
Det är inte det enda konstiga som hände i bilvärlden förra året.
Anrika Jaguar har tillfälligt slutat sälja bilar och nylanserats som ett rosa ultralyxmärke, Volvo Cars har kommit fram till att de inte längre tycker det är någon bra idé att bara sälja elbilar, samma Volvo Cars har fortfarande inte lyckats leverera sin nya prestigemodell EX90 och det är kris i det svenska batterihoppet Northvolt.
Det senare kan till viss del härledas till att tyska biljätten Volkswagen, som är stor delägare i Northvolt, har det rejält kämpigt med sin egen ekonomi. Försäljningen minskar och storsatsningen på elbilar har inte lönat sig så som tänkt. Därtill väntar rejäla ekonomiska straff 2025 om de inte når ner till EU:s nya utsläppsregler. För att komma dit måste Volkswagen, och flera andra stora biltillverkare, sälja fler elbilar. Elbilar som kunder inte tycks vilja ha just nu.
De böter som väntar för biltillverkare som inte klarar utsläppsmålen blir så stora och kännbara att det kan bli bättre för dem att rea ut elbilar. Särskilt mot slutet av året då biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp sammanställs kan vissa märken få det bråttom att få ut många elbilar.
Och kanske blir de ännu billigare. Sedan 2010 har priset för batterier sjunkit med omkring 90 procent och om försäljningsvolymerna ökar ytterligare kan det skynda på utvecklingen mot ännu billigare batterier.
Så, blir 2025 året du köper en elbil?
Nej, troligtvis inte. Under perioden januari till november i fjol såldes drygt 83 000 nya elbilar i Sverige, enligt statistik från Mobility Sweden. Av dem har endast 27 279 sålts till privatpersoner, resten till företag. Antalet privatpersoner som köper nya elbilar är fortfarande lågt och sannolikheten att du och jag är en av dem är liten.
Trafikljus: Rött
Trafikverket vill införa fartspärr i nya bilar för att motverka fortkörningar. Det kommer nog bli svårt att genomföra.
Läs mer: Fler texter om elbilar