Att frågan om kollektivavtal är ideologisk även för IF Metall råder det ingen tvekan om. Men är arbetsmarknadens parter för fastlåsta i gammalt tänkande? Finns det andra modeller? Vad skulle vi kunna ha istället?

– Vi skulle få använda oss av EU:s modell med minimilöner. Får vi en utveckling med lägre täckning av kollektivavtal och en lägre organisationsnivå så öppnar det upp för en annan modell. I slutändan är det en fördel för alla parter att man kan påverka och samverka istället för att vara motpoler, säger Marie Nilsson och fortsätter:

– Det är möjligt att det skulle gynna individer som är starka och har en konkurrenskraftig kompetens. De klarar sig i många lägen utan facket. Men för den stora massan så är jag helt övertygad om att man hade haft betydligt sämre villkor.

Även Jan-Olof Jacke på Svenskt näringsliv menar att det finns ett stort stöd för kollektivavtal, även från arbetsgivarsidan.

– Den svenska modellen mår väldigt bra, och den kommer att prövas nu igen i avtalsrörelsen. När vi träffar europeiska kollegor så är det många som tittar med viss avundsjuka på vår modell, säger han.

Under året som gått har IF Metall mött Tesla många gånger och Marie Nilsson konstaterar att företaget är öppet för att ha kontakt. Men att de är tydliga med att något kollektivavtal är de inte redo att skriva under.

Medlingsinstitutet kallade parterna till en sittning i april utan att de kunde komma överens.

– Jag finner det ganska troligt att Medlingsinstitutet gör ett nytt försök så småningom, säger Marie Nilsson.

Förutom den starka ideologiska övertygelsen hos Tesla blev IF Metall överraskade över hur företaget ägnat sig åt att ta in strejkbrytare, något facket inte hade varit med om i modern tid. Likaså var det förvånande att så få av de anställda ville strejka till en början.

– När vi väl varslade och skulle gå ut i strejk så visade det sig att en del av medlemmarna inte var beredda att strejka. Det var en missräkning. Alla förstod inte vad en konflikt innebär och vilka åtgärder man måste delta i. Och att man faktiskt måste låta bli att gå till jobbet, säger Marie Nilsson och fortsätter:

– Det fanns en hel del förståeliga skäl till det. Vi hade medlemmar som hade provanställningar och medlemmar som var beroende av att få uppehållstillstånd kopplat till sitt arbete. Då kunde man ju förstå att man var tveksam till att gå ut i konflikt.

Teslas presstjänst svarar:

”Tesla har sedan etableringen i Sverige relaterat till svenska lagar och regler, inklusive de som reglerar arbetslivet. Eftersom det är frivilligt om ett företag eller en anställd vill vara medlem i ett fackförbund eller inte, anser vi att vi uppfyller huvudpoängen i den svenska modellen.

Liksom många andra företag har Tesla valt att inte ingå kollektivavtal, eftersom vi redan erbjuder likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.

Under året har ytterligare förbättringar införts som till exempel tjänstepension redan från 22 års ålder, årlig löneökning för samtliga anställda samt deltidspension.”

De flesta företag är känsliga för störningar i produktionen som kostar de pengar, konstaterar Marie Nilsson. Men med Tesla är det annorlunda, känsligheten för att det kostar företaget pengar är ”noll”, menar hon.

– Vår förhoppning är att det kan ändra sig. Det tillkommer sympatiåtgärder hela tiden och vi har fler som har anslutit sig till strejken nu än före sommaren. Det gäller nu att håll ut.

Share.
Exit mobile version