Hösten 2019 flög en kvinna från Buenos Aires till Barcelona med det spanska flygbolaget Iberia. Med sig hade hon sin hund, Mona, som på grund av vikt och storlek behövde resa i en bur avsedd för djur i flygplanets lastutrymme.
Under resan lyckades hunden ta sig ut ur sin bur. Därefter försvann den spårlöst, skriver The Guardian. Kvinnan efterlyste sin hund via sociala medier men utan resultat.
Kvinnan krävde då 5 000 euro i ersättning för förlusten. Iberia invände mot storleken på skadeståndet och en mycket långdragen rättsprocess inleddes. Enligt flygbolaget överskred beloppet det som betalas ut för förlorat bagage, utan att precisera dess innehåll. Iberia har också framhållit att kvinnan inte gjorde någon särskild deklaration av vad transportburen innehöll.
En spansk domstol hänvisade ärendet till EU-domstolen som har benat i frågan om begreppet bagage kan appliceras på en hund i en transportbur enligt Montrealkonventionen, ett internationellt fördrag som fastställer regler för flygbolagens ansvar beträffande allt från dödsfall till förseningar och förlorat bagage.
EU-domstolen konstaterar nu att sällskapsdjur i detta sammanhang ska klassas som bagage. Rätten tar fasta på att konventionen menar att ett husdjur inte kan betraktas som en passagerare. Därför, påpekas det, måste det anses som att ett sällskapsdjur omfattas av begreppet ”bagage” vid en lufttransport. Ersättningen blir därför i enlighet med de siffror som gäller för vanliga väskor.
Kvinnans advokat vänder sig mot domstolens resonemang. ”I slutändan anser EU-domstolen att husdjur inte förtjänar något särskilt eller utökat rättsligt skydd jämfört med en enkel resväska”, säger advokaten enligt The Guardian.
Husdjur är ovanliga på europeiska flygningar, de syns oftare på transatlantiska flygturer där små hundar kan vara tillåtna i kabinen. Stora hundar, som den i ovan nämnda fall, måste dock placeras i lastrummet i den mån som flygbolaget tillåter sällskapsdjur.
Läs mer:
Ryanair höjer bonusen för personal som stoppar fusk med handbagage
Flygbolagen håller fast vid tvåtimmarsregeln – trots snabbare kontroller
















