Revideringen av tullsatser görs sedan en utredning genomförts rörande vad EU hävdar är konkurrensbrottsliga statsstöd från Peking riktade till elbilsbolag med tillverkning i Kina.

Tesla kommer få lägre tullar än vad som tidigare meddelats, och dessutom lägre än konkurrenterna, sedan det kunnat konstateras att de kinesiska statsstöden till den amerikanska tillverkaren visat sig ha varit lägre än EU-kommissionen antagit.

Den nyantagna extra tullsatsen för Tesla kommer landa på 9 procent, ned från nära 21 procent. Detta är utöver den tidigare tullsatsen på 10 procent.

De kinesiska statsstöden har varit höga på den politiska agendan i EU under en tid, sedan kinesiska elbilstillverkare börjat konkurrera hårt i Europa med bilar till klart lägre priser än tidigare. Flera europeiska konkurrenter – dock långt ifrån alla – har uttryckt oro rörande statsstöden och pekat på risken för att Europas egen biltillverkning slås ut.

I juli slog EU fast att tullnivån ska ligga på i snitt 21 procent för ”samarbetande tillverkare”, medan kinesiska ”icke samarbetande” bolag såsom BYD och SAIC får betydligt högre tullar än så. BYD:s extratull, utöver de tidigare 10 procenten, landade på 17,4 procent och SAIC:s på 38 procent. Även tullsatser för de kinesiska biltillverkarnas export sänks nu, dock med någon enstaka procent vardera i snitt.

Europeiska länder som argumenterat för elbilstullarna mot Kina är till exempel Frankrike och Spanien, medan Tyskland, Sverige och Ungern har varit emot.

Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Renault och Stellantis har alla samriskbolag i Kina, men alla har inte fått lägre tullsatser, skriver EU.

Utöver detta har EU-kommissionen backat rörande planer på att ta ut tullar retroaktivt.

Kina exporterade under 2023 elbilar till EU för 10 miljarder euro och fördubblade därmed sin marknadsandel i kategorin till 8 procent.

Läs mer: ”Bilarna ska konkurrera på lika villkor”

Share.
Exit mobile version