Volvos bästa bil och kanske största fiaskoprojekt står några meter bort i DN-garaget.
Äntligen.
Efter lanseringen i november 2022 har den kantats av mjukvaruproblem som skakat Volvo. Först nu når bilar kunder, efter nära två och ett halvt år.
Vi närmar oss. Pulsen stiger. Handtagen som är infällda i karossen ska automatiskt åka ut när man närmar sig – som ett tecken på att lyxbilen är upplåst.
Men inget händer.
Jag lyckas till slut bända upp handtaget för hand och komma in i bilen. Så kan vi susa iväg.
Låt oss börja från början. I mars 2021 satte Volvo Cars vd Håkan Samuelsson bilbranschens kanske tuffaste elbilsmål: Volvo skulle enbart sälja elbilar 2030.
Viktigast var el-suven EX90.
Och det brådskade.
Konkurrensen hårdnade nämligen som snabbverkande lim. Tesla hade redan en ny typ av avancerad centraldator som fick signaler från många sensorer. Det möjliggjorde uppkopplade, självkörande bilar och uppdateringar av bilens viktigaste funktioner via nätet.
Allt fler nya kinesiska bilbolag blåste kalla pustar i nacken.
Volvo Cars framtid vilade allt tyngre på EX90:s breda axlar. Den skulle fylla Volvos USA-fabrik med produktion och ta Volvos grundvärde – säkerheten – till nya höjder. Den nya centraldatorn och de avancerade sensorerna skulle klå Tesla och skapa världens säkraste bil.
Åter till testet i april 2025: Vi viner ut i Stockholmstrafiken. Jag slås av en inbäddad tystnad i kupén dit varken vägljud eller vindbrus når. Det är faktiskt världsklass.
Interiören är avskalad men ombonad.
Jag gasar fullt i påfarten ut mot motorvägen – och accelerationen inleds mjukare än på en Tesla.
Världspremiären var i november 2022. Volvo Cars nye vd, skotten Jim Rowan berättade att Lidar-radarn uppe på taket som skulle upptäcka gångtrafikanter på 250 meters avstånd.
En månad senare sa Volvo Cars vice vd Björn Annwall att ”beställningarna sprutade in.”
Men bakom kulisserna växte problemen. Volvos hade valt att utveckla EX90 på en helt egen bilplattform som kallades SPA2, trots att Geely också hade gemensamma plattformar.
Få på Volvo hade jobbat med mjukvaruutveckling på den här nivån.
Jag gör en hastig gir in på en kurvig landsväg under testet i april 2025. Luftfjädringen får bilen att flyta över potthål, men körkänslan i den över fem meter långa suven är distinkt och krispig. Det är ett högt betyg. Då händer det. Först fryser Google-kartan på skärmen och sedan hela skärmen. Efter att jag återstartat bilen funkar det igen. Men min själ fortsätter att frysa vid tanken på att Volvo har haft två och ett halvt år på sig att lösa problemen.
Produktionen skulle egentligen komma igång sent 2023. Över hundra personer jobbade med den nya centraldatorn med huvudchip från Nvidia. Men buggarna var otaliga. Produktionsstarten sköts upp.
Sommaren 2024 stod det klart. EX90-utvecklingen var ett av Volvos största fiaskon. Projektet hade avverkat fyra olika chefer på fem år. Antalet kräsna kunder som beställt bilen och betalat handpenning växte. Liksom Volvos miljardkostnader.
I september 2024 utlovar Jim Rowan leveranser till amerikanska kunder samma månad. I mars 2025 får han istället sparken, samtidigt som många kunder inte ens får datum då de kan få sina bilar levererade.
Vid testkörningen i april 2025 stannar vi till vid en snabbladdstation. Dörrhandtagen fungerar oftast, men inte alltid. Den kan ladda upp till goda 250 kilowatt vilket är godkänt, men inte lika snabbt som konkurrenterna som har så kallade 800-voltssystem. Kinesiska BYD lanserade just 1 000-voltsystem där man kan ladda 40 milskörning på fem minuter.
Volvos pressavdelning bekräftar att DN:s testbil har åtta mjukvarufunktioner som ännu inte fungerar. Bland annat kan den omsusade Lidar-radarn ännu inte kommunicera med resten av bilen. Enligt pressavdelningen ska Volvo dessutom kostnadsfritt byta ut en av de två centraldatorerna på alla levererade bilar – eftersom den inte varit kraftfull nog. Det är en mycket ovanlig och dyr åtgärd i bilbranschen.
Förseningen landar rakt i tullkriget. EX90 är den enda Volvo som tillverkas i Volvos USA-fabrik som ännu bara använder en bråkdel av kapaciteten – i ett läge där fabriken borde gå för fullt för att undvika Trumps tullar.
Åter till april 2025. Vi parkerar i garaget. Jag skriver i testprotokollet: ”En av de allra bästa elbilarna – men bilen är snart tre år gammal och frågetecken finns om mjukvaran någonsin kan fungera till fyllest”.
Jag går iväg från bilen. Dörrhandtaget ska då smita in i karossen. Jag trampar meter efter meter och vänder mig om. Då kommer ljudet.
Handtaget dras in.
Läs mer:
Provkörning: Teslas Model Y – bättre än tidigare
Lynk & Co 01 More – doldisen som bekänner färg