Två kollapsade broar, ett sprängt militärtåg, skador på ett järnvägsspår och sabotage mot ett signalsystem – det har varit ett olycksdrabbat dygn för den ryska järnvägen.

Ryssland anklagar Ukraina för attentat och terrorism, och för att försöka sabotera för fredsförhandlingarna som planerats till i morgon i Istanbul, men det finns inga oberoende uppgifter som belägger vad som skett.

Enligt Hans Liwång, docent på Försvarshögskolan, är det sannolikt att det är sabotage bakom en del av händelserna, även om det är svårt att helt slå fast vilka som ligger bakom.

– Det kan vara separatistgrupper som vill störa eller stärka fredsprocessen, men det är också tydligt att Ukraina hela tiden velat slå mot den ryska logistiska apparaten.

I det första fallet, där en vägbro i Brjansk kollapsade och ett civilt passagerartåg kraschade in i rasmassorna, anklagar Ryssland Ukraina för att ha sprängt bron och orsakat olyckan.

– Utifrån vad vi sett hittills tycker jag att det är osannolikt att Ukraina skulle slå mot passagerartåg. Broar eller järnvägssabotage ligger i linje med vad man sett tidigare. Det är svårt att säga om tågolyckan kan ha orsakats av misstag, säger Hans Liwång.

I krig ökar dock risken för rena olyckor, eftersom säkerhetsmarginalerna blir mindre.

Däremot menar han att andra eventuella attentat, till exempel det mot en järnvägsbro i Kursk fyra timmar senare, där bron kollapsade när tåget var på den, kan ha genomförts för att förstärka genomslaget.

– Det får större effekt och blir svårare att dölja. Det kan finnas planerade sabotage som ligger och väntar på rätt läge att genomföras, och så passar man på vid andra händelser. Men än så länge är det svårt att säkert säga om det här är Ukraina bakom, man kan också tänka sig att mindre separatistgrupper gör det för att få större genomslag, säger Hans Liwång.

Den ukrainska militära underrättelsetjänsten gick samtidigt ut med uppgifter om att ett militärt godståg sprängts i regionen Zaporizjzja samma natt, utan att ta på sig ansvaret för händelsen.

Även det kan vara en del i informationskriget.

– Ukraina kan ha ett syfte med att lyfta fram det här som en del i propagandan, för att det gynnar Ukraina och när Ryssland självt inte pratar om det. Det synliggör det för den ukrainska och ryska befolkningen, det betyder inte att Ukraina ligger bakom, men de vinner på att det blir känt, säger han.

Under dygnet har ytterligare två händelser med anknytning till järnvägen blivit kända. Ett påstått sabotage av ett järnvägsspår i Brjansk som inte orsakat någon olycka, samt ett attentat mot ett spårsignalsystem i Donetsk, på en ny järnväg som ryssarna byggt till fronten. Det sabotaget har en partisangrupp tagit på sig.

Rysslandskännaren Johan Norberg, vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, menar att det finns tecken på ukrainsk inblandning i brokollapserna i Ryssland, nära den ukrainska gränsen.

– Att det här skedde inom ett dygn talar för att det är någons handling och det som talar för att det ändå är Ukraina är att det här gynnar dem, det påverkar rysk järnväg negativt, säger han till TT.

Den geografiska närheten till Ukraina säger han också tyder på ukrainsk inblandning.

– Att tåget är på bron och då smäller det, det betyder att man måste ha ögon på målet för att se exakt när det händer, på sekunden. Då kan man ha drönare eller en spaningssoldat i terrängen, säger han.

Share.
Exit mobile version