För en vecka sedan upptäcktes att två datakablar i Östersjön gått av eller skadats. Det handlar om en kabel mellan Finland och Tyskland samt en mellan Sverige och Litauen. Skadorna på kablarna ligger i internationellt vatten men i svensk exklusiv ekonomisk zon.

Det 250 meter långa kinesiska fartyget Yi Peng 3 är enligt svensk polis intressant i utredningen om det misstänkta kabelsabotaget. Yi Peng 3 ligger nu ankrat i Kattegatt, i dansk ekonomisk zon, och bevakas av den danska marinen.

Niklas Granholm är forskningsledare på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, och har arbetat länge med marina och militära frågor. Enligt honom finns det flera saker som tyder på att det kinesiska fartyget förstört kablarna medvetet.

– Skador som eventuellt syns på fartygets ankare kan vara tecken på att det släpats längs havsbotten och på så sätt skadat kablarna, säger han.

Uppgifter om hur fartyget färdats leder också till frågor.

– Vid platsen för kablarna har fartyget kört fram och tillbaka flera gånger. Det är en annan konstighet i det här, säger Niklas Granholm.

Enligt honom är det osannolikt att ankaret ska ha släpats av misstag.

– Det kan vara så att det blir förklaringen som lämnas men den låter inte trovärdig för mig. Det finns kameror ombord som skulle registrera det. Vi har besättning ombord som också borde reagera på att ankaret fälls, det rasslar rejält.

– Det här är ju en del av det som brukar kallas för hybridoperationer. Det vill säga att man gör det här utan någon tydlig våldsanvändning och utan någon tydlig avsändare, säger Niklas Granholm.

Statsminister Ulf Kristersson (M) riktar ingen anklagelse mot Kina men vill att fartyget rör sig mot Sverige för att reda ut vad som har hänt.

– Från svensk sida har vi varit i kontakt med fartyget och med Kina. Vi vill att fartyget rör sig mot svenskt vatten, men vi har fortfarande inte fått något svar på den frågan, säger statsministern vid en pressträff på tisdagen.

Undervattensledningar i Östersjön

Källa: Nord Stream. Svenska kraftnät. Submarinecablemap.com

Hur länge kan den danska marinen hålla kvar fartyget?

– Så länge det behövs. Nu pågår diplomatiska samtal och vi får se vad de ger, säger Niklas Granholm.

Vad vet vi om besättningen?

– Det är lite otydligt, vi vet inte vem kaptenen är och om han är ryss eller kines, eller från någon annan nation.

Tillvägagångssättet påminner om när det kinesiska containerfartyget Newnew Polar Bear rev sönder en finsk gasledning och två telekomkablar i oktober 2023. Kineserna erkände senare, men hävdade att det var en olycka.

Vilken aktör kan ligga bakom det här misstänkta sabotaget?

– Det är väldigt svårt att veta. Jag tror att det finns ett utfallsrum att kineser gör det här på uppdrag av Ryssland. Eller så kan det vara ett test av vår beredskap för att se hur snabbt vi reagerar när vår infrastruktur skadas, säger Niklas Granholm.

Nu reagerade svenska, danska, finska och tyska myndigheter snabbt för att stoppa fartyget.

– Man samarbetar och utreder det här och skickar en tydlig signal att vi inte accepterar att någon går in och förstör vår infrastruktur på det här sättet med ojämna mellanrum, säger Niklas Granholm.

Läs mer:

Uppgifter: Diskussion med Kina – vill gå ombord

Det krävs starka bevis för att borda fartyget

Share.
Exit mobile version