Tankfartyget Eagle S tycks ha släpat ankaret flera mil längs med botten innan det på juldagen slog i och skadade elkabeln Estlink 2.
Finsk polis har hittat ett tiotals kilometer långt spår på havsbotten men har ännu inte kunnat fastställa var det gick ned, skriver man i ett pressmeddelande.
Hans Liwång tycker att det låter märkligt att besättningen inte skulle ha märkt något.
– Det slamrar, låter och får effekt på farten, säger han.
Det skulle vara om förhållandena i övrigt är riktigt dåliga och besättningen tvingas ha fokus på annat, säger han.
Avbrottet i elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland upptäcktes av nättoperatören Fingrid vid lunchtid den 25 december. Finsk polis har inlett en förundersökning om misstänkt sabotage och förhört flera personer ur besättningen på Eagle S.
Tankfartyget rörde sig vid tiden för kabelbrottet i oförändrad hastighet, mellan sju och åtta knop, över platsen för elkabeln. Ett ospecificerat antal besättningsmän betraktas av polisen som brottsmisstänkta efter det förmodade sabotaget, har utredningsledaren Sami Paila sagt till Ilta-Sanomat.
Enligt en annan finsk poliskommissarie, Heikki Parola, riskerade fartyget att skada även elkabeln Estlink 1 och gasledningen Balticconnector om man inte fick stopp på det. Det säger han till Yle.
Hans Liwång tycker att det verkar vara en ganska oprecis metod.
– Om man ska hitta och ha sönder några kablar måste man släpa ankaret en lång bit, säger han.
– Om det nu är sabotage.
Enligt hans bedömning är det möjligt att finsk polis upptäckte det misstänkta sabotaget medan det pågick och kunde avbryta det. Myndigheterna var tidigt på plats vid kabelbrottet.
– Det kanske var tanken att ankaret skulle släpas ännu längre, säger Liwång.