Många elbolag har i sina villkor att elavtalet binds om automatiskt på samma tid som tidigare om inte kunden hör av sig. Har man till exempel haft elpriset bundet i tre år binds avtalet om i ytterligare tre år.

Det kan komma som en överraskning för många elkunder med fasta avtal. Inte minst när elbolagen även kräver stora belopp för att lösa kunderna från avtalen.

Hur hög kostnaden blir om man vill lösa det förlängda avtalet beror bland annat på kundens elförbrukning och hur hög brytavgift bolaget tar ut. Brytavgiften varierar mellan 100 och 1 500 kronor, men totalt kan det alltså röra sig om större summor.

Problemet var som störst under 2022 och 2023 när elpriserna skenade. Då fick kunderna se sina elavtal förlängda till ett mycket högre pris än tidigare.

– Under 2024 har vi inte haft så många klagomål om automatisk avtalsförlängning. När elpriset är lägre blir skillnaden inte lika dramatisk, säger Thomas Björkström, vd för Konsumenternas Energimarknadsbyrå.

Han utesluter inte heller att en del elbolag ändrat sina avtalsvillkor om automatisk förlängning.

– Vi har tidigare påpekat det orimliga i att förlänga kunder till ny lång bindningstid utan kundernas aktiva medgivande och ofta till ett mycket högt pris. Därför hoppas jag att en anledning till att klagomålen minskat också är att det åtminstone finns delar av branschen som har anpassat sina villkor, säger Thomas Björkström.

Fram till för ungefär tio år sedan hade bankerna ett liknande system för bolån och problem med klagande kunder.

Bankerna löste problemet i samband med att den helt rörliga boräntan avskaffades och ersattes med de tremånadersräntor vi har i dag. Nu får de svenska bolånekunderna i de flesta fall tremånadersräntor när deras längre bindningstider löpt ut.

Fakta.Konsumenteras Energimarknadsbyrå.

Är ett icke vinstdrivande aktiebolag som ägs av branschorganisationen Energiföretagen Sverige.

Uppdragsgivarna är myndigheterna Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och Konsumentverket samt branschorganisationerna Energiföretagen Sverige och Energias Sverige.

De tre myndigheterna har majoritet i styrelsen.

Bolaget informerar och vägleder konsumenter i frågor som rör el- gas- och fjärrvärmemarknaderna. Dessutom sammanställer och analyserar bolaget de problem konsumenterna framför och för dem vidare till berörda företag och myndigheter.

Elbolagen skulle kunna ta intryck av detta och införa en liknande konstruktion. Det finns redan i dag bolag som har i sina villkor att kunden får rörligt elpris när det fasta avtalet löper ut.

Det här är det viktigaste du behöver tänka på om du funderar på att binda elpriset inför vintern:

Läs villkoren. När du tecknar ett fast elavtal är det viktigt att du tar reda på vad som händer när bindningstiden går ut och om du vill ändra dig och byta. Vill du inte att avtalet ska bindas om måste du svara innan uppsägningstiden har gått ut, vilket oftast är en månad innan det ursprungliga fastprisavtalet löper ut. Missar du det är risken stor att ditt avtal förlängs med ett nytt fastprisavtal.

Observera att bolaget ska skicka ut informationen på ett lämpligt sätt, sedan upphör bolagets ansvar. Om du missar att ta del av informationen trots att den skickats ut är det ditt eget ansvar.

Håll koll på uppsägningstiden. Många elbolag har en uppsägningstid på en månad. Det betyder att du i många fall måste höra av dig minst en månad i förväg om du vill byta till ett annat bolag.

Mejla gärna uppsägningen. När bolaget svarar har du fått en bekräftelse på att bolaget tagit emot din uppsägning. Detsamma gäller brevsvar. Det kan vara svårare att bevisa att ett telefonsamtal ägt rum.

Svara elbolaget. Elbolaget ska skicka ut information till dig minst 60 till 90 dagar innan ditt fasta elavtal löper ut. Vill du inte att avtalet ska bindas om måste du svara.

Share.
Exit mobile version