I samarbetsprojektet som pågick under fjärde kvartalet 2024 delade Konsumentverket med sig av anmälningar om falska nätbutiker till polisen, som i sin tur delade dem vidare till Nordea, Swedbank, Handelsbanken och SEB.

Polisen delade även med sig av rena polisanmälningar till bankerna, som med hjälp av sina experter granskade de falska nätbutikerna och därefter stängde av deras möjlighet att ta betalt med betalkort.

– Konsumentverket hade fått in jättemånga tips från allmänheten om hemsidor, samtidigt visste vi att bankerna har möjlighet att ta bort betallösningen på oseriösa nätbutiker. Vi kom på att vi skulle kunna stoppa fler om alla delade information som inte är reglerad som personuppgifter, säger Anna-Lena Tapper, projektledare vid polisens nationella bedrägericentrum.

Under tre månader stoppades betalmöjligheten på omkring 1 300 falska nätbutiker och nästan 239 000 köp nekades.

Det är svårt att veta exakt hur mycket pengar som stoppats – konsumenter kan ha försökt betala flera gånger när den första betalningen inte gått igenom, men sammanlagt handlar det om 134 miljoner kronor – en ökning med 57 miljoner kronor jämfört med tredje kvartalet samma år.

Läs mer:

Lillemor blev lurad på miljonbelopp: ”Jag ville inte leva”

Nytt skydd – telefonbedragare tvingas betala

Share.
Exit mobile version