”En mästerligt utmejslad politisk thriller”, skriver Deadlines recensent om Tarik Salehs nya film som sätter punkt för trilogin som började med ”The Nile Hilton incident” och ”Boy from heaven”.
I nya filmen spelar Fares Fares en folkkär men arrogant filmstjärna som får ett erbjudande han bokstavligen inte kan tacka nej till – att gestalta diktatorn Al-Sisi i ett propagandistiskt storverk åt den egyptiska regimen. En ofrivillig Mefisto-pakt som leder till att han sugs in i ett mardrömslik och korrumperad apparat där han både mals ner konstnärligt och tappar all sin självrespekt: ”Tarik Saleh rundar av sin Kairo-trilogi med en vass, sorgesam satir om konstens roll i diktaturens tjänst, där Fares Fares briljerar”, skriver Deadline efter världspremiären som ägde rum på måndags kvällen.
Även den ledande europeiska branschtidningen Screen gör vågen för den svenska regissörens vassa politiska satir som är en ”bitande uppgörelse med filmvärldens självbedrägeri och diktaturens propagandaapparat” där Fares Fares gestaltar filmstjärnan George med ”sylvass ironi och tragik”, skriver Screen och lyfter även fram andra förtjänster: ”lyxigt foto, mästerlig scenografi och subtil musik av Alexandre Desplat lyfter filmen som den mest tekniskt eleganta i trilogin, men också som dess mest komplexa moraliska spegel”, skriver Screen.
Också Indiewire är positiv överlag och delar ut betyget B (på en skala där A+ är högst): ”en vass, sorgesam satir om konstens roll i diktaturens tjänst, där Fares Fares briljerar som George Fahmy”, skriver recensenten och berömmer Tarik Salehs skickliga sätt att skildra hur den ”kreativa processen infekteras av övervakning, hot och makt – där även små protester blir farliga handlingar”.
Cineuropa menar att filmen ger en ”fängslande inblick i Egyptens filmindustri” och berömmer Salehs förmåga att blanda spänning med politisk kommentar. The Playlist anser visserligen att filmen är en ”skarp och stilistisk politisk thriller” men anser också att den är ”övertydlig i sin kritik av auktoritära regimer”.
För tre år sedan vann Tarik Saleh manuspriset i Cannes för ”Boy from heaven” som kretsade kring det intrikata maktspelet mellan Egyptens politiska och religiösa elit. Återstår att se vad som händer under årets prisutdelning på lördag. Många tycks mena att den nya filmen är ett strå vassare: ”’Eagles of the republic’ må vara den sista i trilogin – men det är kanske den starkaste”, skriver till exempel Damon Wise på Deadline.
Tarik Saleh: ”Jag har haft en så jävla lyxig situation”
Läs mer om filmfestivalen i Cannes.