Den ideella organisationen Global Fishing Watch har skapat en sajt där fartyg i fiskeindustrin kan spåras om de är anslutna till systemet. Rong Ye 119 är ett fartyg i Kinas enorma fiskeflotta, som består av mellan 3 000 och 6 000 skepp (uppgifterna varierar) som fiskar i vatten över hela världen. Rong Ye 119 lämnade sin hamn i Kina i november 2020 och har sedan dess befunnit sig ute i Stilla havet.

Rong Ye 119

Rong Ye 119 beskrivs som ett 41 meter långt fartyg för fiske med långrev med en besättning på runt 17 personer. Vanligtvis fångar sådana skepp bottenfisk som hälleflundra, vissa torskarter och stenfisk, men riktar sig även mot tonfisk och svärdfisk. Vid två tillfällen, i oktober 2023 och i november 2024, har den gått i hamn vid två små öar i stilla havet.

Den 18 februari 2024 lägger sig det 108 meter långa kyllastfartyget Ping Tai Rong Leng 1 intill Rong Ye 119. Händelser som den är av avgörande betydelse för Rong Ye 119:s oavbrutna fiske.

Uppgiften är att ta emot fångsten från fiskebåtar som Rong Ye 119 och transportera den tillbaka till Kina. Men fartyget kan också förse fiskebåtarna med bränsle och mat. Ping Tai Rong Leng 1 är ett 108 meter långt kyllastfartyg med kapacitet att frysa in och förvara över 7 300 kubikmeter fisk ombord.

Ping Tai Rong Leng 1 mötte således Rong Ye 119 den 18 februari, men har under året sammanlagt haft 119 liknande möten med 89 fiskebåtar.

Ping Tai Rong Leng 1 är bara ett av många liknande fartyg som hämtar fångster från fiskebåtar och transporterar dem till hamnar i Kina.

Tack vare fraktfartygen kan fiskebåtar som Rong Ye 119 ligga kvar ute till havs vecka efter vecka och fiska i industriell skala. Fisket, som pågår över hela världen, är ofta oreglerat och okontrollerat och ibland illegalt.

DN har sökt företaget Zhoushan Rongyourong Ocean som äger fiskefartyget Rong Ye 119.

Share.
Exit mobile version