Efter att Kimi Räikkönens kurva så småningom vände neråt och världsmästaren från 2007 lade ner karriären har den blåvita trenden brutits.

Valtteri Bottas fick sin stora chans i jättestallet Mercedes, bäst i branschen under flera år, men finländaren hade egentligen inget att sätta emot Lewis Hamilton. Finländaren fick beröm för sitt jobb och för sin lojalitet men alltför hyggliga killar vinner sällan något i den här cirkusen.

Bottas har därefter harvat i ett bottenstall och det kanske möjligen kan bli en säsong till i formel 1. Enligt schweiziska Blick har Sauber förlängt Bottas kontrakt över säsongen 2025. Men det är obekräftade uppgifter och i värsta fall kan Bottas karriär i finsalongen vara slut i höst.

Allra senast lär det vara över 2025 och efter det kan det dröja innan vi ser en finländare i formel 1. I synnerhet i ett toppstall där Finland, sett till befolkningsunderlag, haft snudd på besynnerligt många förare under årens lopp.

Keijo ”Keke” Rosberg, JJ Lehto, Mika Häkkinen, Heikki Kovalainen, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas har alla kört för veritabla toppstall i något skede av karriären. Också Mika Salo fick chansen hos Ferrari då han hoppade in i stället för skadade legendaren Michael Schumacher. Leo Kinnunen och Mikko Kozarowitsky var finska pionjärer på 1970-talet och körde formel 1 före Rosberg inledde sin karriär 1978.

Tre finländare har blivit världsmästare: herrar Rosberg, Häkkinen och Räikkönen. Fyra titlar har det inalles blivit. Med det ligger Finland delad femma i alla tiders statistik där Storbritannien är överlägsen etta med 20 och Tyskland lika klar tvåa med tolv.

Storbritannien, som vaskat fram hela tio världsmästare genom åren med Lewis Hamilton som självskriven etta med sju titlar, har alltid varit kraftverket nummer ett i formel 1. Nationen har naturligtvis samlat överlägset mest poäng i VM-serien. Och landet har flest segrar, 315 stycken. Finland är sexa med 57 segrar.

Efter Keke Rosberg blev det en paus på några år innan JJ Lehto tog sig in i finrummet och sedan 1990 har Finland alltid haft en förare med i VM-serien. Och tävlingar efter år 1990 utan finsk medverkan har hört till ovanligheterna.

2010 hade Kimi Räikkönen tagit tjänstledigt för att köra lite rally och festa på heltid och Heikki Kovalainen var då ensam finländare. I Barcelona kunde han inte ställa upp på grund av problem med växellådan i sin allt annat än vare sig snabba eller pålitliga Lotus.

I USA:s GP 2005 kunde Räikkönen inte ställa upp då Michelindäcken inte ansågs tillräckligt säkra att köra med.

1994 körde både Lehto och Häkkinen VM-serien men Lehto körde bara enstaka race medan Häkkinen i sin McLaren var avstängd.

1990 körde Lehto för usla Onyx men stallet gick i konkurs mitt under säsongen och därför var Finland utan representant i de sista tävlingarna för säsongen det kalenderåret.

Den senaste att vinna ett GP-lopp är givetvis Bottas som tog sin tionde och senaste seger i Turkiet 2021. Det var hans sista säsong hos Mercedes.

Just nu lutar det åt en säsong till för Bottas men sedan kan den långa sviten som varat från och med 1990 vara slut. Och några garantier för en till finländsk förare i formel 1 finns inte.

Tuukka Taponen fyller 18 år i oktober och den målmedvetna unga mannen har i många år jobbat stenhårt och satsat mer eller mindre rubb och stubb på en karriär inom bilsporten. Han återfinns numera i Ferraris akademi och Taponen är ett enormt löfte.

Men löften finns det gott om och stallplatserna, i synnerhet i de stall som har bilar man kan vinna någonting med, existerar inte i överflöd. Dessutom är spelet i kulisserna något som Taponens manager och stödtrupper måste behärska till fullo om chansen att få köra F1 någon gång dyker upp. Att vara akademiförare hos Ferrari är inte någon garanti för en framtida karriär men något som förbättrar oddsen en aning.

Som huvudsponsor har Taponen miljardären Antti Aarnio-Wihuri som var med och sponsrade Bottas och med sina pengar hjälpte in honom i kungsklassen.

Aarnio-Wihuri berättade i en intervju för Yle att han och hans företag Wihuri satsat ungefär 20 miljoner euro på Bottas. I Taponens fall rör det sig hittills om några hundra tusen euro men ju högre upp i klasserna han klättrar, desto dyrare blir det.

I många stall är en check i klassen tiotals miljoner euro en basförutsättning för att en förare ska bli aktuell. Den andra vägen är exceptionell talang och en rejäl portion tur och flyt.

Och trots att Taponen skördat stora framgångar som junior är vägen till formel 1 alltjämt väldigt lång och gropig.

Share.
Exit mobile version