Fartyget Eagle S ligger vid en ankarplats i Borgå, strax öster om Helsingfors där den finska polisen genomför undersökningar. Bland annat har skador på skrovet upptäckts, som myndigheten tror uppstått i samband med att oljetankerns ankare släpats längs havsbotten.
Nu kräver det statliga finska stamnätsbolaget Fingrid att fartyget tas i beslag, för att säkra eventuell ersättning för skadorna som uppstått på elkabeln Estlink 2, som går mellan Andersböle i Finland och Püssi i Estland.
Bolaget skriver i ett pressmeddelande att man skickat in en ansökan om detta till en domstol i den finska huvudstaden Helsingfors.
”Ytterligare undersökningar på skadeplatsen förväntas ge mer information om omfattningen av skadorna och möjliggöra mer detaljerad planering och schemaläggning av reparationen”, skriver bolaget.
På torsdagen uppgav även transport- och kommunikationsverket Traficom att man inlett en så kallad hamnstatskontroll av tankfartyget Eagle S. Syftet är att utreda om fartyget uppfyller de krav som ställs i internationella konventioner, för att förhindra att flaggstater kringgår regler.
Traficoms sjöfartsdirektör Sanna Sonninen uppger i ett pressmeddelande att det handlar om en rutinåtgärd som kan ta några dagar och att den genomförs utan att polisens undersökning påverkas.
Eagle S är är flaggat på Cooköarna men misstänks ingå i den ryska skuggflottan. Genom att fartyg registreras i exempelvis karibiska länder kan de västerländska sanktionerna kringgås.
Fakta.Ryska skuggflottan
Det används skuggflottan till: Ryssland har byggt ut en skuggflotta av oljetankrar för att fortsätta transportera stora volymer råolja till världsmarknaden.
Är registrerade i mindre nogräknade länder: Det är vanligt att skuggfartygen är registrerade i länder med slappa regelverk för sjöfarten.
Består av gamla fartyg som tros vara oförsäkrade: Skuggflottan består av gamla fartyg, majoriteten är mellan 16 och 20 år gamla, och samtidigt finns det starka tvivel kring om de har nödvändiga försäkringar.
Risken för olyckor har ökat: Det är vanligt att fartygen stänger av sina automatiska identifieringssystem (AIS), vilket ökar risken för olyckor. Finns även frågetecken kring manskapets vana att navigera vid isförhållanden.
Källa: Centre for research on energy and clean air, Finska sjöbevakningen
Fakta.Estlink
• Elkabeln Estlink 2 transporterar el mellan Andersböle i Borgå och Püssi i Estland.
• Kabeln är 170 km lång, varav 145 kilometer är sjökabel, och har en genomsnittlig överföringskapacitet på 650 megawatt.
• Avbrottet påverkar framför allt elförsörjningen på den estniska sidan.
• Estlink 1, den andra elkabeln mellan Finland och Estland, fungerar som vanligt.
• Reparationsarbetet för Estlink 2 uppskattas ta flera månader.
Källa: Hufvudstadsbladet
Läs mer: Så rörde sig misstänkta fartyget över elkabeln