Ett utlandsregistrerat flygplan som nyss tagit mark bogseras in i en hangar hos Grafair på Bromma flygplats. Klockan närmar sig 19. Så här sent på kvällen ska ingen kunna landa eller starta framöver. I alla fall inte om statliga Swedavia, som sköter flygplatsen, får råda.
Finnair lämnar Bromma vid årsskiftet. När jätten på inrikesflyg, Bra, samtidigt flyttar till Arlanda väntar stora förändringar för flygplatsen. Den ska anpassas till ”en trafikbild där storskalig linjetrafik saknas”, står det i Swedavias senaste kvartalsrapport. I rapporten påpekar vd att beskedet från Bra aktualiserar den politiska frågan om Brommas framtid.
Västflyg, som trafikerar Stockholm till och från Trollhättan-Vänersborg, blir enda reguljära rutten på Bromma.
– Våra kunder är främst näringslivet i vår region som ska till Stockholm. På Bromma går det väldigt snabbt från att man går av flygplanet till att man är inne i stan. Det är betydligt smidigare än Arlanda, säger vd Anna Petre.
När Bra försvinner och Swedavia drar ned sin service gäller det för Västflyg att hitta en ny samarbetspartner som hanterar bagage och incheckning. Bolaget lägger också om sin tidtabell för att hinna landa inom Brommas tänkta nya öppettider. Sista ordet är ännu inte sagt om tiderna.
Anna Petre anser att framtiden för Bromma flygplats är en viktig fråga för hela Sverige. Växjö och Kristianstad ser ut att bli helt utan flyg till Stockholm efter årsskiftet. Och de runt 200 000 som åker mellan Visby och Bromma får längre resa när de ska via Arlanda.
– Inrikesflyget har det jättetufft. Jag har full förståelse för Bras beslut, men det vore synd om vi inte har en konkurrenskraftig modell för att ta sig fram i Sverige, säger Anna Petre.
Hon är tveksam till hur många av dagens Brommapendlare som byter till exempelvis tåget.
– Jag kommer ihåg när jag själv pendlade hur stressigt det var att inte veta om man verkligen kom hem på torsdagen, så jag bytte till slut till bilen. Det tror jag andra också kommer att göra, säger Anna Petre.
Västflygs nya partner på flygplatsen ser ut att bli Grafair. Företaget sköter det som brukar kallas ”direktörsflyget”, vilket innefattar idrottsstjärnor, artister, stats- och regeringschefer med flera som kommer i privata plan. Liksom ambulansflyg.
Grafairs vd Johan Emmoth lovordar hur Bromma fungerar i dag. Han vill verkligen att flygplatsen fortlever och håller öppet på kvällarna.
– Vi har även en anläggning på Arlanda. Reducerar man öppettiderna på Bromma finns inte en chans att vi på Arlanda kan hantera den trafik som då spiller över dit. Vi är redan i dag relativt maxade på Arlanda, säger han.
Det handlar bland annat om att rent fysiskt få plats med ett flygplan som kanske ska stå parkerat i något dygn.
Swedavia ser ingen framtid för Bromma. ”Kapacitetsutnyttjandet av Bromma har varit för lågt under lång tid och det står nu bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare, åtminstone inom ramen kring det nationella basutbudet”, skriver man i ett brev till regeringen.
Men regeringen och Sverigedemokraterna har i Tidöavtalet enats om att Bromma ska vara kvar.
– Något besked om att lägga ner Bromma kommer inte fattas under mandatperioden. Vid sidan av linjetrafiken har Bromma en betydande roll för det samhällsviktiga flyget, till exempel ambulansflyget, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Han framhåller att inrikesflyget måste stärkas för näringslivets behov och för att invånarna ska kunna hälsa på nära och kära i olika delar av landet. Hur det ska göras analyserar regeringen.
Sverigedemokraterna vill också ha kvar Bromma.
– Bromma har en viktig funktion att fylla, inte minst i beredskapssyfte, och vi vet inte om det dyker upp andra operatörer, säger Thomas Morell, (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
Bromma går med förlust i dag. Den lär bli ännu större när intäkter försvinner. Hur ska man lösa den ekvationen?
– Ja, men det kostar också att återstarta en sådan verksamhet. Det är farligt att skjuta från höften utan att ha funderat ett varv till, säger Morell.
Fakta.Bromma flygplats
2023 hade Bromma 1 184 293 passagerare. Flygplatsen är fjärde största i Sverige, efter Arlanda, Göteborg och Malmö.
Viktiga årtal:
1936 invigdes Bromma flygplats av kung Gustav V.
1962 flyttade SAS sitt utrikesflyg till Arlanda.
1983 flyttade Linjeflyg sitt inrikesflyg till Arlanda. Fram till 1992 trafikerades inre Bromma av reguljära flygningar, men används av allmänflyget och affärsflyget.
1992 avregleras den svenska flygtrafiken och inrikes trafikflyg återvänder till Bromma.
2007 blir Luftfartsverket, LFV, och Stockholms stad överens om ett nytt avtal kring marken för flygplatsen som gäller till 2038.
September 2024 meddelar Bra att man flyttar sin inrikestrafik till Bromma. Swedavia, som sköter flygplatsen, varslar 90 av 135 tjänster om uppsägning.
Läs mer.
BRA flyttar över till Arlanda – kan bli dödsstöt för Bromma
Bostäder på flygplatsen kan kosta Stockholm miljarder