Den statliga finska VR-koncernen har växt snabbt i Sverige genom flera vunna kollektivtrafikupphandlingar de senaste åren. Nu bryter bolaget ytterligare mark och ger sig in i den helt kommersiella trafiken i och med övertagandet av MTRX.

Det första tåget mellan Stockholm och Göteborg avgick på måndagseftermiddagen. Totalt ska VR köra 126 avgångar i veckan mellan Sveriges andrastad och huvudstaden.

– Det är förstås ett stort steg för oss i Sverige. Det är första gången vi går in på trafiken som är marknadsbaserad och finansieras helt av biljettförsäljning. Det är spännande och jag är väldigt glad över detta, säger vd Elisa Markula.

Kollektivtrafik kör man oftast under annans flagg. Därför är det inte mer än sju procent av svenskarna som har koll på vad VR är i dagsläget, enligt bolagets egna mätningar. Men det ska det bli ändring på nu när bolaget för första gången kör under eget varumärke.

De sex röda MTRX-tågen som ingick i affären håller successivt på att kläs om i ny grön kostym under hösten för att få samma nya utseende som tågen i Finland är på väg att få.

– Det är något vi måste jobba med väldigt mycket, att göra VR mer bekant för konsumenterna i Sverige. MTRX har en bra kundkännedom på den här sträckan och det ska vi utnyttja, säger Elisa Markula.

VR får i och med köpet av MTRX 30 procent av marknaden på sträckan Stockholm–Göteborg.

– Vi är ganska små och omsättningen på den här sträckan, 350 miljoner kronor, är också ganska liten jämfört med konkurrensen. Men man måste börja någonstans.

Varför ska finska staten vara inne på svensk järnväg och köra tåg?

– Den finska marknaden är hälften så stor som den svenska, och den växer inte mer än två procent per år så vi har begränsade möjligheter att växa i Finland. Därför är den svenska marknaden väldigt intressant. Det är en möjlighet att växa och det måste man göra, säger Elisa Markula.

Förra året delade VR-koncernen ut i princip hela vinsten på 57 miljoner euro, drygt en halv miljard kronor, till ägaren finska staten. Hur mycket den svenska verksamheten kan tänkas bidra med till Finlands statskassa framöver är för tidigt att säga.

– Det är en bra fråga förstås. Men vi måste först ta över och har ganska mycket investeringar kopplat till det här med att bli bekanta för svenska konsumenter. Det är svårt att säga i det här skedet.

Finns det andra sträckor eller uppdrag i Sverige som ni är intresserade av?

– Nu har vi på två och ett halvt år förvärvat två företag i Sverige, MTRX och Arriva, så nu vill vi koncentrera oss på att integrera det här. Det tar viss tid och man ska inte ta för lätt på det.

Hur ser du på situationen ni ger er in i, med alla problem som svensk järnväg dras med?

– Vi vet mycket väl hur det ser ut. Men MTRX har visat att det är möjligt att ha högre punktlighet och nöjdare resenärer än andra operatörer på den här sträckan. Men vi vet också att ingen infrastruktur kan vara perfekt, varken i Sverige eller i Finland, säger Elisa Markula.

Så har VR växt i Sverige

Upphandlad trafik.

Busstrafik i Kristianstad: avtal till 2028

Busstrafik på Ekerö, Stockholm: avtal till 2029

Buss Helsingborg: avtal till 2027

Buss Tyresö: avtal till 2035

Tvärbanan/Saltsjöbanan/Nockebybanan, Stockholm: avtal till 2024

Östgötapendeln: avtal till 2025

Pågatågen: avtal till 2026

Tåg i Bergslagen: avtal till 2033

X-tåg: avtal till 2036

Norrtåg: avtal till 2035

Kommersiell trafik.

Stockholm–Göteborg: start augusti 2024.

Läs mer: SJ lägger ned Uppsalapendel

Läs mer: Oro i Uppsala

Share.
Exit mobile version