SJ lägger ned nattågen på sträckorna Göteborg–Umeå och Göteborg–Duved. Beslutet, som innebär att trafiken upphör i vinter, har väckt kalabalik.

För att rädda tågförbindelserna startade Linnéa Granqvist i Östersund en protestlista som snart 80 000 människor undertecknat. De befarar att koldioxidutsläppen ökar eftersom människor börjar välja mindre klimatvänliga färdmedel.

Riksdagsledamot Linus Lakso (MP) har bett regeringen ingripa.

”Det finns ingen lönsamhetsmässig skillnad mellan nattåg från Göteborg och nattåg från Stockholm. (…) Ska SJ-nattåg till Norrland vara en tjänst som endast finns tillgänglig från huvudstaden?”, skriver Lakso i sin fråga till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

SJ har i intervju med DN motiverat beslutet med att sträckan inte är lönsam. För resenärer innebär omställningen att man från Göteborg hädanefter måste åka via Stockholm för att ta sig till Norrland.

Nu signalerar finska motsvarigheten till SJ, VR, att nattågen intresserar dem.

– SJ har säkert haft goda skäl att lägga ned trafiken på de sträckorna, men det är klart att vi granskar den svenska marknaden mycket noggrant, säger VR Groups vd Elisa Markula.

VR har ännu inte utrett om bolaget skulle kunna göra en lönsam affär av nattågen, uppger Markula. Bolaget har fortfarande fullt upp med att integrera nyförvärvade MTRX i koncernen.

Nattåg vore inget nytt för VR, som till hundra procent ägs av finska staten. I Finland kör bolaget nattåg mellan Helsingfors och Rovaniemi, Kolari och Kemijärvi i norr.

Samtidigt har svenskägda Snälltåget, som kör nattåg från Malmö via Stockholm till Jämtland, svarat på resenärernas vädjan. Bolaget utreder möjligheten att köra ”några avgångar” via Göteborg – exakt hur många av de 90 avgångarna per år är oklart.

– Det blir lite sicksackande, men det är en tillfällig nödlösning för att Göteborg inte ska bli helt utan nattåg till Jämtland sommaren 2025, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

På grund av ban- och byggarbeten längs rutten skulle Snälltåget åka via Göteborg bara i juli och augusti, uppger Andersson. Snälltåget har skickat in förslag på tidtabeller till Trafikverket och hoppas nu på grönt ljus.

Företaget bedömer att omvägen via Göteborg gör färden 30 till 90 minuter längre. Nattåget från Malmö till Storlien tar i nuläget totalt drygt 15 timmar.

– Tågen skulle sannolikt avgå en timme tidigare från Malmö. Vi tror att det skulle ha en marginell effekt på reslusten.

Någon åretruntlösning jobbar Snälltåget inte på. Nattåg till Umeå är också utom räckhåll, enligt Andersson.

Finska VR:s vurm för svensk tågtrafik har nått nya höjder efter att de första två månaderna med snabbtåg på sträckan Stockholm–Göteborg varit framgångsrika. Bolaget har satsat stort på reklam för att kunderna skulle inse att det som förr var MTRX rödsvarta tåg nu bär VR:s vita och gröna färg.

VR har de senaste åren tecknat kontrakt värda tiotals miljarder kronor i Sverige, av vilka de många spänner över tio år. Senast gick VR segrande ur upphandlingen av Öresundstågen.

Är det möjligt att finska VR en dag kör fler tåg i Sverige än svenska SJ?

– Det är en spännande tanke, men inte trolig under min livstid åtminstone. Tågbranschen kräver massiva investeringar. Vi börjar med våra sex snabbtåg och tar ett steg framåt i taget, säger Elisa Markula.

I Europa dominerar de egna ländernas statliga aktörer fortfarande marknaderna. Men i Sverige har SJ en förhållandevis låg andel av marknaden, påpekar Markula.

– Den svenska rälstrafiken är en bra lektion i hurdan konkurrens vi i framtiden kan möta i Finland. Vi ser hög potential för tillväxt i Sverige för oss.

Men även om VR skulle vilja ta över nattågen norrut från Göteborg så är det ingen ”quick fix”.

– Det är inte så att du går in i affären, köper lok och vagnar och sedan börjar köra. Att skaffa tåg är stora projekt som dröjer tre till fyra år. Det går ofta snabbare att bygga en fabrik från grunden.

Share.
Exit mobile version