I slutet av 2022 rasade pendeltågstrafiken i Stockholms län nära nog samman. Omfattande förseningar avlöstes av inställda avgångar och de plågade resenärerna fick trängas på överfulla tåg. Det massiva strulet sammanföll med en omstridd avveckling av pendeltågens tågvärdar.

Efter månader av haltande trafik tröttnade trafikförvaltningen i Region Stockholm och avtalet med operatören MTR avslutades i förtid. I mars 2024 tog SJ över driften.

Inför skiftet framhöll SJ:s vd Monica Lingegård att det fanns en risk för att läget kunde bli värre innan det blev bättre. Men i maj uppgav SL att trafiken blivit stabilare efter att SJ tog över spakarna. Enligt nya siffror från SJ verkar trenden hålla i sig.

Fakta.Punklighet i pendeltågstrafiken

Total punktlighet (i procent)

Punktlighet där alla orsaker räknas med.

2023

Oktober: 86

November: 82

December: 78

2024

Januari: 80

Februari: 86

Mars: 89

April: 88

Maj: 84

Juni: 86

Juli: 84

Augusti: 79

September: 90

Egen punktlighet (i procent)

Punktlighet där orsaker som inte trafikutövaren råder över är borträknade.

2023

Oktober: 98

November: 97

December: 96

2024

Januari: 96

Februari: 98

Mars: 99

April: 98

Maj: 98

Juni: 99

Juli: 99

Augusti: 98

September: 98

SJ:s egen punktlighet är mycket hög. I det måttet inkluderas inte faktorer som trafikutövaren inte rår över, som olyckor och infrastrukturproblem. Under större delen av 2024 har den siffran rört sig mellan 98 och 99 procent. Den totala punktligheten, där alla störningsorsaker ingår i beräkningen, låg i september på 90 procent.

– Det drastiska men nödvändiga beslutet om att avbryta avtalet med MTR har nu fått den effekt som vi önskade, vilket är stabilare trafik för Stockholms pendeltågsresenärer, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

DN får regelbundet höra av resenärer att det fortfarande är mycket strul. Är du nöjd med hur trafiken fungerar i dag?

– Nej. Jag är nöjd med att vi levererar en mer stabil trafik, men vi är långt ifrån nöjda med var vi är någonstans. Vi ligger på en platå från vilken vi ska jobba oss uppåt. Där är vi beroende av en fungerande järnväg. Därför har vi också dragit igång ett samverkansforum som fanns tidigare mellan trafikförvaltningen, Trafikverket och den operatör som kör trafiken. Där samverkar man för att identifiera problem innan de uppstår.

Kommer pendeltågstrafiken någonsin att återgå till att fungera helt normalt igen?

– Vi utökar trafiken något nu i december när vi går in i den nya tidtabellen. Det är ett kvitto på att vi arbetar undan den underhållsskuld som MTR lämnade efter sig. Sedan är tanken att vi under 2025 ska öka trafikbeställningen så att den motsvarar 100 procent av utbudet för 2022. Ambitionen är att man ska kunna se klara förbättringar innan dess.

Hur tror du att strulet har påverkat förtroendet för pendeltågstrafiken?

– Det är uppenbart att förtroendet är sargat. Det påverkar nog också SL:s varumärke. Vi har en väldigt tydlig ambition om att återuppbygga förtroendet för pendeltågsverksamheten, säger Anton Fendert och påpekar att man i december 2025 drar igång ett pilotprojekt med pendeltåg som går nattetid.

– Det är ett sätt att visa att vi inte nöjer oss med att komma tillbaka till hur det var innan, vi vill få en bättre pendeltågsverksamhet framöver.

Fakta.Fordonskilometer

Utförda fordonskilometer (i procent)

Antal utförda kilometrar mot antalet beställda kilometrar.

2023

Oktober: 97

November: 91

December: 88

2024

Januari: 96

Februari: 97

Mars: 98

April: 99

Maj: 98

Juni: 98

Juli: 99

Augusti: 99

September: 99

Trafikutsättning vardagar (i procent)

Antal fordon som satts i trafik kontra de planerade. Om trafiken exempelvis kräver 100 fordon, men enbart 90 satts i trafik, så är trafikutsättningen 90 procent.

2023

Oktober: 90

November: 87

December: 89

2024

Januari: 94

Februari: 97

Mars: 99

April: 97

Maj: 97

Juni: 98

Juli: 99

Augusti: 98

September: 98

Åker du pendeltåg själv?

– Absolut. Oftast flera gånger i veckan. Mina egna erfarenheter är att det har funkat relativt väl de gånger jag har rest. Men jag har så klart varit med om att det inte har gjort det också, så jag är fullt införstådd med att det inte alltid fungerar som man vill, säger Anton Fendert.

Läs mer:

SJ tar över pendeltågen – utesluter inte att läget förvärras

Så stora är samhällskostnaderna för pendeltågsstrulet

Ilska i Nynäshamn när pendeltågstrafiken ligger nere

Share.
Exit mobile version