I helgen är det åter dags för herrallsvensk fotboll efter nästan en månads uppehåll. På lördagen tar Hammarby emot Halmstad på 3 arena, en match som nästan 27 000 personer säkrat biljett till.
Dagen därpå är det klassikermöte mellan AIK och IFK Göteborg på Strawberry arena. Antalet sålda biljetter i nuläget: drygt 38 000.
Även Djurgården spelar hemma i den allsvenska återstarten men har inte ens säkrat hälften så många besökare som ärkerivalen i Solna. I skrivande stund är 18 457 biljetter sålda till måndagens hemmamatch mot IFK Norrköping.
– Vi hoppas att det ska bli en bit över 20 000, säger Henrik Berggren som gör sin sista säsong som vd för Djurgården innan han blir ny generalsekreterare för intresseföreningen Svensk elitfotboll.
Det har varit ett händelserikt år för Blåränderna som nådde semifinal i Europa Conference League men som bara är nia i allsvenskan.
Samtidigt har publiksnittet hemma på 3 arena varit i linje med hur det har sett ut på senare år med drygt 19 000 besökare, vilket är tredje bäst i serien men långt bakom ettan AIK och tvåan Hammarby.
– Vi behöver komma i kapp, helt enkelt. Det jobbar vi för. Det är inga hemligheter med det, säger Berggren.
Hur jobbar ni med det?
– Det gäller ju att synas ute i bruset. Det gäller att använda de tekniska hjälpmedlen som finns.
– Jag tror inte att nyckeln är att skänka iväg biljetter utan att göra riktigt bra arrangemang som folk vill komma tillbaka till. Det är helhetsupplevelsen som får fäste och att det är en härlig stämning på våra matcher. Framför allt för folk som kanske inte går på fotboll så ofta. Då vill man göra det igen.
– Sedan underlättar det lite om man sparkar in någon boll då och då. Det är väldigt viktigt att vinna hemma, då tycker folk det är kul att komma tillbaka.
Vi måste hela tiden rannsaka oss själva och försöka bli bättre på det vi gör. Det är vi helt medvetna om.
Sett till antalet medlemmar, drygt 29 000, är det däremot ingen allsvensk klubb som slår Djurgården på fingrarna. Som jämförelse har AIK runt 20 000 – och då är alla idrotter inräknade.
– Jag tror att medlemmar ändå bara är en liten del av hela vår databas. Jag tror inte det slår så hårt om vi har några tusen fler än någon annan. Det är helt andra mekanismer. Men det är klart att vi hela tiden måste rannsaka oss själva och försöka bli bättre på det vi gör. Det är vi helt medvetna om, säger Henrik Berggren.
Ett återkommande bekymmer för Djurgården är gapet mellan antalet sålda biljetter och de som faktiskt dyker upp på matcherna. Till den senaste hemmamatchen, mot Häcken den 25 maj, var det exempelvis över 20 000 biljetter sålda – men bara 16 483 åskådare på plats.
Den stora orsaken bedöms vara säsongskortinnehavare som inte går på varje match.
– Vi behöver minska det här bortfallet från säsongskortsinnehavare, som har biljetter men som inte alltid går på matcherna. Vi behöver täppa igen det gapet.
Berggren tillägger att detta är något som alla klubbar med stort antal säsongskortsinnehavare brottas med och något Djurgården måste jobba stenhårt med.
– Vi behöver få de som har säsongskort att ge biljetterna till någon kompis eller någon släkting, så att vi inte får det här bortfallet – så att vi får den här stämningen som vi vill ha på våra matcher.
Varför tror du det är färre djurgårdare som går på hemmamatcherna än hammarbyare och AIK:are?
– AIK har haft en väldig ökning här nu de senaste säsongerna. Vi låg ungefär lika till för två år sedan då de fick en jätteboom i sin publik. De har gjort det bra där, helt enkelt. Vi får jobba stenhårt för att ta oss i kapp.
Blir ni inspirerade och kan ta efter dem på något vis?
– Det är klart att vi tittar på vad andra gör. Men vi måste koncentrera oss på vår egen publik och våra egna utmaningar. Men det är klart att vi alltid är nyfikna på nya idéer för att rekrytera publik.
Läs mer:
Nu ska domarna börja följa regeln: ”Kommer vara strikt”
En allsvensk tv-sändning – jobb för 43 personer
Åtta sekunder – hörna: Splittrat kring nya målvaktsregeln