Den 6 oktober 2023 gick Foodora ut med en ambitiös och skarp deklaration:
”Fullständig utfasning av alla tvåtaktsmopeder senast 2024.”
Det var en del av företagets vision om att uppnå 100 procent fossilfria leveranser till 2027.
DN har tittat närmare på utsläppen från tvåtaktsmopeder, som forskare beskriver som ”supersmutsiga”. Utsläppen är skadliga för de som kör mopederna men också för personer som visats i dess närhet, exempelvis cyklister på en cykelbana.
I sitt hållbarhetsmål 2023 medgav Foodora att tvåtaktsmopederna ”är kända för att vara ineffektiva och orsaka luftföroreningar och bullerstörningar”.
”Genom att fasa ut tvåtaktsmopeder och införa elcyklar och elmopeder, tar vi ett stort steg mot att minska vår påverkan på miljön och skapa renare och tystare städer och orter för alla”, sa Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson Raba.
Men i dag kan vem som helst som rör sig i Stockholms innerstad konstatera att utfasningen inte har skett.
När DN kontaktar Foodora redovisar inte företaget hur stor andel av flottan som fortfarande består av fordonen. Foodora svarar inte på hur många mopeder de har i Sverige, hur många som är fossilfria och hur många som är tvåtaktare. Ingen på bolaget vill ställa upp på intervju.
I ett mejl till DN undertecknat ”Foodora press team” skriver företaget:
”Vi har gjort stora framsteg och har ett tydligt mål att fasa ut alla tvåtaktsmopeder”.
Företaget säger sig ha investerat i elmopeder som erbjuds buden kostnadsfritt i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Uppsala, och de planerar att fördubbla antalet i huvudstaden.
”För bud som föredrar att använda sitt eget fordon finns möjligheter att få elmoped till ett rabatterat pris från vår samarbetspartner”, fortsätter matbudsjätten.
Men när DN gör två stickprov i gatukorsningen Götgatan/Folkungagatan på Södermalm i Stockholm är det inte de fossilfria matbudstransporterna som dominerar.
Vi räknar alla matbudsfordon som passerar korsningen dels klockan 14-15, dels klockan 18.20-19.20 fredag den 31 oktober – allhelgonaafton.
Under sammanlagt två timmar passerar totalt 172 matbudsfordon från Foodora, Wolt, Uber Eats och Bolt Food.
137 av fordonen är bensindrivna mopeder, det vill säga 80 procent. Resten är huvudsakligen cyklar, elcyklar och elmopeder.
Foodora framhäver att de tidigare i år anslöt sig till ett nytt projekt med Stockholms stad för att öka antalet elmopeder i sin flotta. Projektet går under namnet STOLT och syftar till att uppnå en utsläppsfri stad till år 2030.
”Vi lägger, som alltid, i högsta växeln på vår resa mot hållbarhet och fossilfria fordon”, skriver Foodora till DN.
De två andra stora matbudsföretagen i Sverige, Uber Eats och Wolt, har inte gjort lika skarpa målsättningar som Foodora. Uber Eats uppger att deras ”ambition och mål är att göra leveranser i större europeiska städer utsläppsfria senast år 2030”.
Samtidigt skriver de till DN att de tyvärr inte har några ”tillgängliga siffror att dela om antalet mopeder eller typ av drivmedel”.
Wolt är ensamma om att redovisa siffror och att ställa upp på en intervju, men vill inte uppge hur många av deras fordon som är fossilfria. Bolagets kommunikationschef Erik Lindham uppger att 1 000 av Wolts 3 000 matbud i Sverige använder moped, men bekräftar samtidigt att bolaget saknar policy mot tvåtaktsmopederna:
– Det är upp till kuriren själv att välja, säger han.
Enligt Erik Lindham kommer Wolt att införa initiativet ”Better Cities Fund” i Sverige inom kort, där kurirerna erbjuds att leasa elmopeder till ett rabatterat pris.
Under DN:s stickprov räknar vi till 21 matbud från Wolt. Samtliga kör bensinmopeder.
Transportexperten Anders Roth på IVL Svenska Miljöinstitutet menar att företagens argument att deras kurirer själva väljer fordon är en ansvarsfriskrivning som inte håller.
– Det är fullt möjligt att ställa avtalsvillkor. Det finns ingenting som hindrar matbudsföretagen att säga: ”Du som jobbar för oss ska ha en elcykel eller elmoped”. Sedan kan de hjälpa buden ekonomiskt så att de klarar av det, säger Anders Roth.
Matjättarnas fortsatta bruk av tvåtaktsmopeder saknar inte kritiker. Från politiskt håll har Miljöpartiet motionerat om att stoppa bensindrivna mopeder på cykelbanor. Läkaren Gregory Palega har tagit initiativ till uppropet Grön leverans, där specialistläkare och restaurangägare kräver förbud mot bensindrivna mopeder i matleveranser.
– Företagens strategi tycks vara att hålla tyst och hoppas att ingen ska uppmärksamma detta, säger han.
EU undersöker nu hur luftföroreningar och buller från mopeder och scootrar ska kunna minskas. I Kina har många städer begränsat användningen av tvåtaktsmopeder sedan slutet av 1990-talet.
Det har lett till stora förbättringar av luftkvaliteten lokalt, enligt en studie. Till exempel sjönk koncentrationen av bensen och andra giftiga kolväten i Guangzhou från ett genomsnitt på 228 mikrogram till 37 mikrogram per kubikmeter efter att ett förbud infördes 2005.
– Jag tycker att mopeder i stadstrafik borde vara eldrivna. När det finns bra teknik och andra länder och städer har infört restriktioner för tvåtaktsmotorer borde det vara möjligt även i Sverige, säger Anders Roth.




