Det är inte bara barnens skärmtid som påverkar deras språkutveckling. Om föräldrarna använder telefonen istället för att prata med barnen kan det också få stor effekt. Det har flera vetenskapliga studier konstaterat.

Nu har en grupp amerikanska forskare publicerat en studie där de i detalj studerat hur mobilanvändning påverkar föräldrarnas samtal med sina barn. Resultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Child Development.

– Vi har förut kunna säga generellt sätt att ju mer föräldrarna håller på med mobilen desto mindre förefaller de att prata med barnen. Men med den här studien kan de visa att det är just i samband med mobilanvändningen som interaktionerna går ner, säger Anett Sundqvist som är professor i psykologi vid Linköping universitet.

Hon är inte involverad i studien som publicerats i Child Development, men har deltagit i flera svenska studier som undersökt hur samspelet mellan föräldrar och barn påverkas av skärmanvändning.

Den nya studien har under en vecka följt 16 mammor i vardagen medan de varit hemma med barn som är under ett år gamla. Det är färre deltagare än i exempelvis de svenska studierna, men den kompenserar genom att ge en mer detaljerad bild av sambandet mellan telefoner och samverkan.

Barnen har burit inspelningsutrustning som kartlägger hur mycket föräldrarna interagerar verbalt med dem, och mammorna har gått med på att installera en app i telefonen som registrerar hur mycket de använder den.

Forskarna har sedan matchat mobilanvändning med interaktioner, minut för minut under dagarna. De kan visa att de minuter som mammorna använt telefonen har interaktionerna med barnet i snitt sjunkit med 16 procent.

– Rent logiskt är det inte konstigt att om man håller på med något annat kan man inte hålla på att prata med barnet samtidigt. Det här är ett bevis för att det faktiskt är så, säger Anett Sundqvist.

Två tips till föräldrar från Anett Sundqvist

• Bestäm dig för när och hur du ska använda mobilen när du är med barnen. Du kan till exempel se till att lägga mobiltiden när barnet sover.

• När du behöver använda mobilen, gör det högljutt. Berätta för barnet vad du gör på telefonen, säg att du kollar när bussen går eller att du bokat en tvättid för att på så sätt skapa fler interaktioner.

Studien i Child Development visar en intressant tendens, nämligen att det inte nödvändigtvis är hur länge vi sitter med skärmarna som är det största problemet.

– Det är de där gångerna man säger ”jag ska bara”. Som att man bara ska bara kolla mejlen. Just då är man väldigt fokuserad på det man ”ska bara” och har nog ännu svårare att ta in något annat, säger Anett Sundqvist.

I artikeln konstaterar forskarna att vid de korta, intensiva mobilstunderna sjunker antalet interaktioner ännu mer. I snitt minskar de med 26 procent.

Och det är sedan tidigare klarlagt att antalet interaktioner mellan föräldrarna och barnet påverkar barnets språk.

– De har inte tittat på effekten, men det gjorde vi i vår studie och vi såg att hur mycket föräldrarna pratar ser vi en effekt på barnets språkutveckling. Allt som tar tid från interaktionerna och samspelet med barnet är dåligt, säger Anett Sundqvist.

Vilka blir de negativa effekterna av att använda telefonen när du umgås med barnen?

– Om föräldrarna är upptagna med mobilen ser de inte barnet och vad det gör. Så de kan inte säga ”titta, det är en blomma”. De kan inte uppmärksamma barnet på vad det behöver, ser och känner och tycker just där och då. Det gör att dels kan barnet inte lära sig orden i sitt sammanhang, dels kan det störa anknytningen mellan barnet och föräldrarna när de inte upplever världen tillsammans.

Läs också:

Så kan små barn påverkas av skärmtid

Ny rapport visar faror med digitala medier

Barnen berättar: lemlästade kroppar, vikthets och självmord

Share.
Exit mobile version