Det var den 25 juni som den mardrömslika olyckan inträffade på Gröna Lund i Stockholm. Då spårade bergochdalbanan Jetline delvis ur och en kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut ur en av vagnarna. Ytterligare nio personer skadades, tre av dessa allvarligt.

Knappt ett år senare presenterade Statens haverikommission sin slutrapport beträffande händelsen och det konstaterades då att nöjesfältet har brustit på flera olika vis. Enligt myndigheten, som var skarpt kritisk, orsakades olyckan av en rad olika systemfel. Det framhölls även att tillsynen varit dålig.

Den mer konkreta orsaken till urspårningen var att en bärarm – alltså den hjulupphängning som länkar ihop hjulen med vagnen – under den främsta vagnen gick av.

På torsdagen väckte Christer B. Jarlås, senior åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, talan mot Gröna Lund och två andra företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan i samband med dödsolyckan. Ingen enskild person åtalas för brott.

Enligt åklagaren har företagen genom sitt agerande visat grov oaktsamhet och åläggs att betala företagsböter på sammanlagt 18 miljoner kronor. Gröna Lund åläggs att betala 12 miljoner, medan de två andra företagen krävs på tre miljoner vardera. Enligt Åklagarmyndigheten är böterna bland de högsta som utdömts i Sverige.

När det gäller brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan föreskriver lagen att företagsbot går före åtal mot person. Beträffande vållande till annans död framgår det av utredningen att det som orsakade olyckan framför allt var brister i hela kedjan från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanetåget.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa. Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt, säger Christer B. Jarlås och fortsätter:

– Den yttersta konsekvensen av oaktsamheten är att en person omkom, tre fick mycket svåra skador och flera andra skadades lindrigt men hade lika gärna kunnat få livshotande skador.

Polisinspektör Valdemar Bobeck redogjorde på en pressträff under torsdagen för utredningen som varit komplex. Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor.

– Det har varit en tekniskt komplicerad utredning. Vi har varit tvungna att sätta oss in i tillverkningen av tivolidelar, säger Valdemar Bobeck.

Bland annat har man analyserat svetsningarna i den bärarm som gick sönder och hur beställningen av dessa bärarmar gick till.

De tre företagen nekar till brott.

– Vi anser inte att det har begåtts något brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen, skriver Annika Troselius, informationschef för Parks and Resorts i ett mejl till DN.

– En olycka som i Jetline får inte hända och det ska inte kunna hända. Därför har vi sedan händelsen genomlyst vår verksamhet och vidtagit flera åtgärder för att något liknande aldrig ska kunna hända igen, skriver Annika Troselius vidare.

Share.
Exit mobile version