Porträttet i fråga var länge försvunnet. När det återupptäcktes kunde man snart konstatera att det föreställer Gustav Badin, Gustav III:s svarta fosterbror som växte upp vid det svenska hovet.

Adolf Ludvig Gustav Fredric Albert ”Badin” Couschi föddes cirka 1747 som slav i danska Västindien. Som barn skänktes han till Sveriges drottning Lovisa Ulrika som, inspirerad av Rousseau och idén om svarta som ”naturbarn”, experimenterade med pojkens uppfostran och lät honom göra vad han ville. På den vägen fick han smeknamnet, eller öknamnet, Badin vilket ungefär betyder ”skojare”. Senare fick han en formell utbildning och kom att bli en viktig person vid hovet, inte minst som bundsförvant till drottningen och vän – eventuellt mer – till prinsessan Sofia Albertina. Han gifte sig två gånger och dog 1822.

Oljemålningen som nu säljs av nederländska antikvitetshandlaren Zebregs & Röell målades av konstnären Jakob Björk 1776, efter en pastellförlaga av Gustav Lundberg som samma år beställdes av drottning Lovisa Ulrika för att fira att Gustav Badin blivit hennes sekreterare.

Enligt Zebregs & Röells presentation av målningen visar Jakob Björks porträtt Gustav Badins ”fantastiska resa från hovnarr till pålitlig hovsekreterare”.

Att porträttet föreställer Gustav Badin kunde man slå fast genom att titta på andra porträtt av honom, bland annat Gustav Lundbergs kända pastellporträtt från 1775 där Badin spelar schack iförd ”indiankostym”. Även det porträttet beställdes av Lovisa Ulrika, men hängde hemma hos Sofia Albertina under hela hennes liv.

Under hösten har Gustav Badin också huvudrollen i Kungliga Operans balett ”Gustavia”, som handlar om relationen mellan de två fosterbröderna Gustav III och Gustav Badin.

Läs mer:

Slavpojken på svenska slottet spelar äntligen huvudrollen på Operan

Recension: Gustav Badin blir bifigur i sin egen berättelse

Share.
Exit mobile version