Teslas bilar har alltid varit dyra att försäkra jämfört med många andra märken. Det brukar förklaras med att bilarna är tekniskt avancerade, har många dyra komponenter och hög prestanda.
– De är dyrare för försäkringsbolagen att försäkra helt enkelt och då blir premien för kunderna högre, säger Åsa Hauer, försäkringsexpert på jämförelsesajten Zmarta.
Men på senare tid har något hänt som fått premierna på Teslabilar att stiga ännu mer, enligt en sammanställning bolaget har gjort av alla offerter de lämnat ut till kunder under första kvartalet 2025.
Snittpremien för en helförsäkring på Tesla Model Y, den populäraste modellen, låg i fjol på 2 031 kronor per månad. Under första kvartalet i år kostar samma försäkring i snitt 4 007 kronor per månad, enligt undersökningen. Det är en ökning med 97 procent.
– Det är lite svårt att dra allt för stora slutsatser när man jämför ett år med ett kvartal. Men det vi kan konstatera är att Tesla sticker ut, säger Åsa Hauer.
Tittar man på jämförbara bilar som Volvo EX30, Volkswagen ID.4, eller Skoda Enyaq IV så ligger ökningarna på mellan 4 och 12 procent under samma period.
Åsa Hauer kan inte med säkerhet svara på vad som ligger bakom den kraftigt höjda premien på Teslabilar, men tror att det kan ha att göra med konkurrenssituationen just bland bolag som försäkrar Teslabilar.
– Det är relativt få bolag som gör det, på grund av den höga risken. Så att det är begränsad konkurrens kan vara en bidragande orsak, säger hon och tillägger:
– Sedan har vi också sett att bilarna har blivit måltavlor för ökad vandalism globalt. Det är ytterligare en risk. Man kan väl säga att det är en häxbrygd som gör att de här bilarna sticker ut extra nu.
Det är dock oklart hur utbredd skadegörelsen riktad mot Teslabilar är i Sverige. Varken IF, Folksam eller Trygghansa har noterat någon ökning under året.
”Den skadetyp som vi kallar för ’Skadegörelse’, där bl.a. lackskador som orsakas av någon annan ingår, har en nedåtgående trend för samtliga bilmärken. Vi kan alltså inte se en ökning den senaste tiden för några av de bilmärken som våra kunder har försäkrade hos oss”, skriver Trygghansas presskontakt Cecilia Magnusson i ett mejl.
En annan tänkbar förklaring kan vara osäkerheten kring hur mycket bilarna egentligen är värda nu för tiden. Osäkerheten har ökat sedan vd:n och grundaren Elon Musk börjat visa extremhögersympatier och blandat sig i den amerikanska politiken. DN har tidigare under våren rapporterat om hur bilhandlar inte vill ta in bilarna till försäljning och att priserna är på väg ner.
– I och med att marknadsvärdet fluktuerar så är det svårt att sätta en riktig värdering på vad bilen kostar att ersätta om det händer något. Alla de här osäkerheterna hos ett försäkringsbolag gör att man tar höjd för risken, säger Åsa Hauer.
Varken branschorganisationen Svensk Försäkring eller försäkringsbolagen som DN har varit i kontakt med vill uttala sig om Teslapremierna specifikt. Trygghansa uppger att de inte ser samma drastiska förändringar i sina premier generellt, men kommenterar inte heller Teslapremierna specifikt.
Läs mer:
Källor: Teslas styrelse överväger att peta Musk
Experten om försäljningsraset: ”Ren katastrof”