Strax efter millennieskiftet lades persontrafiken mellan Östersund och Umeå via Sollefteå ner. Sedan dess har resenärer i stället fått ta tåget från Jämtland via Sundsvall vidare sedan upp till Umeå. Men nu kan den nedlagda tåglinjen återöppnas, i alla fall om man frågar Försvarsmakten.

För fyra år sedan beslöt regeringen att I 21, regementet i Sollefteå och Östersund, skulle återöppnas. Sedan dess är regementet under uppbyggnad och det finns en förhoppning om att rekryteringen av värnpliktiga på sikt ska vara 850 per år och ort.

För att klara av rekryteringen vill försvaret gärna se att tåglinjen mellan Östersund och Umeå via Sollefteå återöppnas. I ett remissvar till regionerna i norr skriver Försvarsmakten att rekryteringen av värnpliktiga ”(…) skulle underlättas och förbättras med möjlighet att resa med tåg”.

Det är inte bara försvaret som vill att den ska återöppnas. Även kommunerna Sollefteå och Kramfors har ställt sig positiva. Till tidningen Nordsverige berättar kommunalrådet i Kramfors, Malin Svanholm (S), att tåglinjen skulle gynna arbetsmarknaden men också turister som vill kombinera fjällen i Jämtland med besök på Höga kusten.

I dag är det tågbolaget Norrtåg som kör regional tågtrafik i de fyra nordligaste länen, bolaget ägs av de fyra regionerna. Joakim Berg är vd på bolaget och han tror inte på idén.

– Det handlar inte om att vilja köra eller inte, utan det krävs en del förutsättningar som i dag inte finns. På sträckan är hastigheten alldeles för låg, det går helt enkelt snabbare att åka buss, säger han.

Förutom den låga hastigheten, krävs även nya perronger, plattformar och stationer. Något som skulle kosta uppemot 150 miljoner kronor. Skulle alla åtgärder genomföras kan resenärerna mellan Umeå och Östersund spara en timme. Joakim Berg tror dock inte att så många kommer åka hela sträckan.

– Just nu så pratar man väldigt mycket om olika lösningar, men det första som man behöver göra är att verkligen undra vad det är för mål eller vad den här trafiken ska uppfylla för syfte.

Hur menar du?

– Är syftet att underlätta arbetspendling från Sollefteå är bussen i dag den absolut bästa lösningen för resenären. Det går snabbt och det är billigt, regionerna får mycket buss för pengarna, säger Joakim Berg.

Norrtåg har med sträckan i sin vision för 2040, så kanske finns det möjlighet att det någon gång i framtiden blir persontrafik på sträckan.

– Det är väl absolut något som skulle kunna vara aktuellt framöver, men i dag saknas det infrastruktur för det.

Share.
Exit mobile version